Balans in het lopen

  • Geplaatst op
  • Door Ivo van Tol
  • 0

Als je een video maakt van hoe je aan het hardlopen bent kun je veel leren als je deze in slow motion bekijkt. Een belangrijk element is balans tijdens het lopen. Voor en achter met je voorste en achterste been. Maar ook boven en onder, je benen en je romp en armen

Een fantastische manier om te kijken hoe het met je looptechniek gesteld is, is zoals gezegd het maken van een video.

Je kunt er van alles in zien, maar één van de belangrijkste dingen die je kan zien is hoe je lichaam in balans is.

Lichaamszwaartepunt 

Om uit te leggen wat ik daar mee bedoel, wil ik je eerst bekend maken met je lichaamszwaartepunt. Die zit in het midden van je lichaam iets onder en achter je navel. Op het plaatje hieronder zie je welke plek ik bedoel.

Als je jezelf op een stok zou laten balanceren. Dan zit het puntje van die stok precies op je lichaamszwaartepunt. Probeer het maar niet, maar je bent dan precies in balans. 

Tijdens het hardlopen 1

Tijdens het hardlopen is dit lichaamszwaartepunt de plek waar alles om draait.

Aan de hand van twee voorbeelden wil ik dit duidelijk maken. Voordat ik deze met je deel wil ik laten zien dat er altijd balans is rond je lichaamszwaartepunt. Behalve als je valt. Het is net als bij een weegschaal.



Als er aan één kant meer gewicht is, dan slaat de weegschaal door. Vergelijk het middelpunt tussen de twee kanten van de weegschaal met je lichaamszwaartepunt. Til je één been op, dan zul je licht naar achteren moeten buigen om weer in balans te zijn. 

 

 
Tijdens het hardlopen 

Waarom toch zo'n lange inleiding voordat ik tot de kern kom wat dit nou met hardlopen te maken heeft? Ik wil graag dat je een AHA! moment krijgt als je de impact snapt van dit principe en wat je er mee kan doen. Dat was het voor mij namelijk wel. Nu dan eindelijk die twee voorbeelden.


Voorbeeld één

 
De eerste is de vette (of iets minder vette) haklanding die je helaas overal om je heen ziet.
Op onderstaande foto heb ik geprobeerd deze "goed" uit te voeren.



Wat je ziet is dat ik in balans ben. Ik land voor mijn lichaamszwaartepunt en mijn achterste been hangt ergens achter me in het luchtledige. In balans. Als je een video van jezelf hebt gemaakt, en je land op je hak zul je zien dat jouw been ook ergens achter je zweeft tijdens de haklanding.

Hoe anders is het als ik mijn been niet laat hangen.



Mijn achterste been is een stuk dichterbij dan op de vorige foto. Ik land dan ook netjes op mijn voorvoet. Voor en achter zijn weer in balans. Hoe zit dit bij jou?

Voorbeeld twee

Het andere voorbeeld gaat over boven en beneden. Je armen en je bovenlichaam in balans met je onderlichaam. Elke beweging boven je lichaamszwaartepunt zegt iets over wat er onder je lichaamszwaartepunt gebeurt.

Laatst maakte ik een filmpje van een loper die heftig met zijn bovenlichaam en armen van links naar rechts zwaaide tijdens het lopen. Alles is in balans, dus in slow motion kijken naar de beelden en inderdaad. Bij elke afzet zette deze loper naar binnen af. Dus haaks op de looprichting. 
Hierdoor zorgde hij voor een beweging in zijn onderlijf die in zijn bovenlijf werd gecompenseerd met sterk roteren en armen zwaaien.

Balans, logisch toch 

Het lijkt iets simpels. Balans. Maak maar eens een video van jezelf. Bekijk het in slow motion en kijk hoe de balans is bij jou. Van voor en achter en boven en onder.

En?

Wil je meer weten en zelf ervaren hoe het is om met je looptechniek aan de slag te gaan?

Kom dan naar onze CLINIC op 19 juni in KATWIJK. Hier vind je meer informatie en kun je je inschrijven. 





Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden