Barefoot Trailrunning

  • Geplaatst op
  • Door Ivo van Tol
  • 10

Een mooie manier van hardlopen is trailrunning. Off-road hardlopen met als doel genieten van de natuur en het lopen. Als je dit op je minimalistische hardloopschoenen doet ervaar je het allemaal nog intenser.


De natuur in: De vijf voordelen van (Barefoot)trailrunning

Rennen door de natuur, het mooiste wat er is. Hoog tijd om het er eens over te hebben, want iedereen zou het eens een keer moeten proberen: Trailrunning!
Off-road hardlopen met de nadruk op genieten van het lopen en de natuur, meestal over langere afstanden, 25km, 50km of langer. En in de bergen ook nog eens inclusief wat hoogtemeters…..

Ik heb zelf het voorrecht om dicht bij de duinen te wonen, een walhalla vol verschillende paadjes, heuvels, trappetjes, duinopgangen en zandvlaktes. Elke training weer heb ik de keuze op welke mooie route ik nu weer mijn voetafdrukken zal achterlaten.

Wat is er nu zo fijn aan trailrunning(wedstrijd)? Hieronder vind je vijf voordelen.

Ontspannen sfeer

Tijdens een trailrun is de sfeer ontspannen. Waar je bij een wegwedstrijd gespannen koppies ziet en het vaak dringen is bij de start om zo goed mogelijk weg te kunnen gaan is het bij een trailrun totaal anders. Toen ik in 2007 een marathon-trail ging lopen in de bergen was ik alleen maar wedstrijden gewend waar het dringen was aan de start. Bij deze wedstrijd vroeg ik me tot enkele minuten voor de start af waar alle deelnemers waren. Ik zag alleen maar mensen die ontspannen stonden te kletsen met elkaar. Pas toen de starter kwam begaven de mensen zich naar de start.  


Door de natuur

Door het bos, over de heide, de veluwe, de “bergen” die Nederland rijk is, over strand en duin of in het buitenland door de bergen, als je er van houdt om in de natuur te zijn en je houdt van hardlopen dan is trailrunning echt voor jou.


Variatie

Wat ik zelf een groot voordeel vindt van trailrunning is de afwisseling tijdens het lopen. Dan weer een stijl heuveltje over een schelpenpad, dan weer een afdaling door mul zand of een blubberpad waar je tot je enkels in wegzakt. Alles kom je tegen en mag je van genieten.  Daarnaast kun je spelen met hoogtemeters, natuurlijk in de bergen, maar ook in Nederland. Er zijn genoeg heuvels te vinden die je op verschillende manieren kunt bedwingen.

Ja! Spullen

Houd je van spullen, dan is trailrunning zeker voor jou. In Nederland kun je met je gewone hardloopkloffie nog wel uit de voeten, maar ga je voor het langere werk en naar serieus terrein in binnen of buitenland dan kun je over spullen gaan nadenken. Loopstokken, een hoofdlamp (soms start je in het donker of loop je door tot in de nacht) een rugzak/vest, een cap, een GPS horloge.

Zo’n hoofdlamp is trouwens ook in Nederland geen overbodige luxe. Vroeger liep ik ’s winters noodgedwongen over verhard parcours langs lantarenpalen. Sinds een jaar of vijf heb ik een hoofdlamp van 900 lumen waarmee ik ook in de winter lekker door de duinen kan draven en af en toe een ree verblinden. 


Verbeteren van je techniek

Door de afwisseling ben je veel gevarieerder aan het lopen. Dan weer met korte pasjes een stijl stuk bedwingen, een afdaling over losse kiezels, laveren over rotsen. Al je spieren worden aangesproken en je zult geen uren aan één stuk monotoon doordreunen.

Met een goede techniek kan je zuiniger lopen en het geeft enorm veel plezier als het lopen bijna moeiteloos gaat. Wil je dat ook eens ervaren, schrijf je dan in voor één van onze clinics. 

En dat Barefoot stuk dan?

Ja, dat is iets wat je moet ervaren. Vond ik het vroeger al leuk om door de duinen te rennen. Met een blote voeten gevoel is het haast onbeschrijflijk leuk. Iemand die ik onlangs sprak beschreef het mooi door te vertellen dat het voor haar voelt alsof je in je pyjama rondrent. Licht en fladderend.


 

Wat is jouw ervaring met barefoot trailrunning? We zijn erg benieuwd!


Reacties

  1. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Top Hans. Bedankt voor je waardevolle aanvulling.

    Ik denk dat naarmate je voeten sterker worden, je met minder zool door kan. Toch blijft het voor ruige trails zaak om beter met een iets dikkere zool te lopen.

    In de zomer loop ik vaak in de Ardennen over rotsige paden. Dan ben ik vaak blij bij een steile afdaling met scherpe stenen dat ik toch nog iets van een zool onder mijn voeten heb. :-)

  2. Hans Hans

    Mijn ervaring met de Merrell Trail Glove 3 is op bospaden en minder technische trails zeer positief. Een hele prettige, duurzame schoen. Voor de ruigere trails met rond 20% helling of meer en zeer veel oneffenheden, zoals stenen en takken van allerlei verschillende omvang, knoesten, dennenappels (alles deels ook verborgen onder bladeren), geulen, los zand/grind enz. zijn ze voor mij ontoereikend. Ze bieden dan te weinig bescherming en grip.

    Bij beek- of rivierdoorwadingen houden ze het water relatief lang vast (zwaar) als je het water al weer uit bent. In het bovenwerk kan zich veel zand ophopen na lange strandlopen, wat dan geleidelijk onder je voeten terecht komt. Bij ultralopen op hardere ondergrond (deels asfalt/deels harde droge bospaden en trails) kreeg ik behoefte aan een dikkere schoen met meer demping door de vermoeidheid, maar dat zal ook een kwestie van training van de voetspieren zijn. Voor op de gemiddelde Nederlandse trails dus een prima schoen, maar ik zou ze niet aanbevelen in middel- en hooggebergte.

  3. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Ruud,

    Dank voor je verhaal. En ik zie je de 29e in Noordwijk! Leuk dat je er bij bent. Groet, Ivo

  4. Ruud Ruud

    Tijdens een kleine 15 jaar hardlopen heb ik wat verschillende technieken langs zien komen, en ook zelf uitgeprobeerd.
    Een jaar of vijf terug daarbij de fatale fout gemaakt om echt voorvoet te gaan lopen, de tijd was fantastisch, maar wel een zeer pijnlijke kuitspier blessure aan overgehouden waardoor ruim een jaar niet kunnen hardlopen.
    Pas na een jaar weer langzaam gestart met hardlopen, voornamelijk op het strand, en begeleiding gezocht in de vorm van Chi-running expert Marion Meesters.

    Schoenen waren in de periode van voor de blessure al een probleem aan het worden, steeds opnieuw blaren en knie en heup klachten. Toen een tijdje gelopen op Asics hyperspeed, maar na het jaar verplichte rust waren deze eigenijk al zover versleten dat er nieuwe schoenen moesten komen.
    Tijdens de lessen van Marion werd duidelijk dat dit geen traditionele hardloopschoen moest worden.
    Mijn eerste barefootstyle schoen werd toen de Solerunner FX Trainer, een fantastische schoen voor de BF runner die bescherming wil tegen doornen, tegen kou, of gewoon minder op wil vallen. Door de extreem dunne kevlar zool heb je een perfect blote voeten gevoel.
    Ondertussen is de collectie uitgebreid met een paar Huaraches, een paar Merrels en een stel Inov8 Baregrips.

    Gedurende de zomer zijn er eigenlijk weinig loopjes geweest waarbij ik schoeisel gebruikt heb, dat zal in de winter wel gaan veranderen, maar kou lijkt (voor de voeten) steeds minder een issue te zijn.
    Ik ben er graag bij, we maken er een mooie dag van.

  5. Paul Cooijmans Paul Cooijmans

    Ik loop al jaren voornamelijk op onverharde ondergrond en heb ook verschillende wedstrijden, zoals de Oirschotse Heidemarathon (2005), op natuurlijk terrein gelopen. Sinds afgelopen zomer ben ik bezig met min of meer minimalistische schoenen, en aanpassingen zoals een hogere pasfrequentie, landen op de voorvoet, aandacht voor de houding van bovenlichaam en bekken e.d.

    Afgelopen zondag heb ik nog aan een crosswedstrijd meegedaan waar ik derde werd op de afstand die ik liep. Zo'n wedstrijd loop ik veiligheidshalve op half-minimalistische schoenen, dus met wel enige demping, maar minder demping dan gewone hardloopschoenen. De zeer minimalistische schoenen gebruik ik in sommige trainingen om er zeer geleidelijk aan te wennen. Natuurlijk kan men er over discussiëren of een cross nu wel of niet "trailrunning" is. Voor recreatieve deelnemers is er weinig verschil denk ik.

    Aan de clinic kan ik overigens niet meedoen omdat ik het te ver weg vind.

  6. Petra Rempt Petra Rempt

    Aangezien ik vlakbij strand en duingebied (Hargen/Schoorl) woon is dat voor mij natuurlijk de eerste plek om te gaan lopen. Wandelen deed ik daar al veel (met m'n honden) en dit jaar begonnen met hardlopen. Omdat ik beide voeten al eens heb gebroken (nee niet met hardlopen) en links is ook nog geopereerd (grote teen rechtgezet) ben ik eerst gaan zoeken naar een gezonde manier van hardlopen. Ik kwam al snel uit op natuurlijk hardlopen. Dus ik heb schoenen zonder demping en sinds kort ook 5fingers (Bikila) en ja daar moet ik nog verder mee opbouwen maar ik vind het heerlijk om te voelen waar ik op loop en nog geen keer zere voeten gehad. En mijn honden vinden het geweldig, lekker hardlopen met z'n allen (ik doe dan ook canicross met de jongste) Op dit moment last van m'n knie maar dat komt door een verstapping ofzo tijdens de training voor mudmasters (door moddersloten enz) maar heb zeker interesse in de clinic.

  7. Rob Remmig Rob Remmig

    Door alle reacties via internet ook warm geworden voor de barefoot belevenis. Ben daarom begonnen om touwtje te springen (deed ik al) op mijn Merrels. Tot mijn verbazing viel de spierpijn in mijn kuiten erg mee en blijft nu afwezig. Drie keer per week doe ik dit een tien minuten, probeer muziek van 180 bpm daarbij te draaien en af en toe dat tempo te volgen. Op mijn "gewone" trainingsschoenen loop ik nu wel meer op mijn midden-en voorvoet. En dus gewoon sneller!! Ben benieuwd naar de nabije toekomst!

  8. Joost Joost

    Met fivefingers de natuur in is veel leuker doordat je op allerlei leuke paadjes terechtkomt, in plaats van dat je op alleen maar asfalt loopt. Door de verschillende soorten ondergrond zoals gras, blubber, grond belast je je voeten veel afwisselender waardoor je minder last krijgt van pijntjes.

  9. Bart Bart

    Loop nu ruim jaar op minimalistische schoenen. Op de weg afwisselend op 2 verschillende types vibram. Vorig jaar ook 2x deelgenomen aan lokale cross wedstrijdjes. Speciaal daarvoor de Merrel trail gloves aangeschaft. Slechts 1x gedragen, in zeer blubberige omstandigheden. Voor mijn gevoel iets meer grip dan de mensen op "gewone" schoenen, maar was nog steeds behelpen.
    Mijn voorkeur blijft toch liggen bij de vibrams, dus wellicht dat ik daar ook nog eens een offroad variant (spyridons) van moet aanschaffen ;-)
    Ik hou me uiteraard aanbevolen voor de clinic, klinkt goed.

  10. eduard eduard

    Tailrunning op vibram bikila
    Echte trailrunning doe ik niet, of wel ?, ik loop zoveel mogelijk onverhard, woon in de stad... Maar in het Haagse Bos over het paardenpad door de modder ploegen op mijn vibrams of over het strand door de branding op blote voeten, door de duinen, de rust en de vrijheid, daar loop ik voor. Het loopt zo lekker en met vibrams voel ik me echt veel vrijer. Aan mijn benen voel ik achteraf en tijdens het lopen dat de belasting van de spieren veel afwisselender en prettiger is en dat zal de reden zijn dat ik doorgaans sneller over onverharde ondergrond loop dan op verhard. Nu zit onder de rozengeur ook wel een doorntje natuurlijk. 1 Keer per jaar doe ik mee aan een wedstrijd met een kiezelpad erin en ieder jaar weer, denk ik achteraf, au au au volgend jaar moet ik echt dikkere zolen, echt...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden