Buikspieren: Heb jij ze?

  • Geplaatst op
  • Door Ivo van Tol
  • 1

Bij de één zijn ze overduidelijk te zien, bij de ander zijn ze "verzonken", maar we hebben ze allemaal: Buikspieren. Lees er meer over in dit blog.

Buikspieren

Deze keer een onderwerp waar iedereen wel wat over te zeggen heeft: buikspieren!
 

De een heeft ze wel en de ander bijna niet….
 

Bij de een zijn ze zichtbaar en bij de meeste niet :-)
 

De een laat zijn leven beheersen door zijn buik en de ander interesseert het helemaal niets.
 

Bij de een veroorzaken zwakke buikspieren een pijnlijke rug, bij de ander veroorzaken te gespannen buikspieren een ademhalingsprobleem.
 

 Belangrijk om te weten: Buikspieren omvatten het gehele buikgebied. Ze zitten onder vast aan het schaambeen en bekken en boven hechten ze vast aan de ribben.
 

Je hebt bovenste buikspieren ( upper abs.) onderbuikspieren  ( lower abs. Of dwarse buikspieren) en de schuine buikspieren (Obliques).

 

Voor de stabiliteit in je bekken en rug heb je vooral kracht in de onderste buikspieren nodig. Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat de onder buikspieren samen werken met de lage rugspieren (multifidus). Samen zorgen deze spieren voor een stevig spiercorset om je bekken en lage rug heen. 
 

Echter de meeste mensen trainen hun bovenbuikspieren als ze zelf buikspiertraining gaan doen….Dit zijn dan de bekende sit ups. Teveel kracht in de bovenbuikspieren zorgt ervoor dat je je romp gaat buigen,  door de verkorting van de spieren trek je jezelf krom… 

   

 

Wil je je onderbuik trainen dan zijn dat de oefeningen waarbij je je benen gebruikt. 

 *Houdt de onderbuik ingetrokken terwijl je je benen beweegt

 

De ervaring van Yildiz is dat de meeste mensen hun onderbuikspieren zeer slecht kunnen vinden. Daarom moet er eerst geleerd worden hoe je je onderbuikspieren moet aanspannen. Vandaar uit kun je gaan leren om je onderbuikspieren aan te spannen tijdens een beweging.
 

In het begin is het dus vooral coördinatief oefenen. Als je dit eenmaal door hebt zul je merken dat de kracht snel toeneemt en dat je buikspieren je rug gaan ondersteunen. 

 

oefening: houd je onderbuik ingetrokken terwijl je je been beweegt.
 

Tip om je onderbuik te leren aanspannen: Ga op je rug liggen en adem rustig naar je buik.
 

Als je dit een tijdje hebt gedaan ga je op de uitademing je onderbuik intrekken.
Let op! Je trekt alleen je onderbuik in, je bovenbuik doet niet mee! Vind je dit heel lastig, ga dan op je zij liggen en doe dezelfde oefening. Je kunt dan makkelijker het verschil voelen tussen je onderbuik- en bovenbuikspieren.


Als je dagelijks voor het slapen gaan of na het opstaan een paar minuten de tijd neemt om een paar lichte oefeningen te doen voor de onderste buikspieren zul je al snel verschil merken. 



Wat is jou ervaring met de onderste buikspieren? Geef hieronder aan hoe jij je onderste buikspieren traint en of het verschil maakt tijdens het hardlopen, wandelen of welke activiteit je ook doet. En hoe zorg je er voor dat je de oefeningen daadwerkelijk DOET en er niet alleen maar over leest........


We lezen het graag!




 

Reacties

  1. Nicolette Hebing Nicolette Hebing

    toen ik net op Vibram begon te lopen, had ik spierpijn in mijn buikspieren na een lange wandeling! Hoe vreemd, maar toen ik erop ging letten, merkte ik dat ik tijdens het lopen mijn buikspieren automatisch aanspande. Klaarblijkelijk deed ik dat niet toen ik nog op gewone schoenen liep.

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden