De souplessemethode: Met meer gemak en plezier hardlopen

  • Geplaatst op
  • Door Ivo van Tol
  • 5

Het boek, "Het duurloopmisverstand met de souplessemethode", is uit het hart geschreven, het is geen wetenschappelijk relaas, maar een pleidooi voor een trainingsmethode. Die methode bestaat simpel gezegd uit het volgende: schrap je lange duurlopen en train lichter. Klaas Lok, schrijver van het boek, werd op deze manier getraind door Herman Verheul. De souplessemethode staat dan ook wel bekend als de Verheul-methode.

In de zoektocht naar hoe met meer plezier en zonder blessures hard te lopen stuitte ik enige tijd geleden op het boek “Het duurloopmisverstand met de souplessemethode” van Klaas Lok.  Op de kaft prijkt een foto van Klaas als hij winnend over de finish gaat bij een wedstrijd. Een foto van dertig jaar geleden toen hij de ene nationale titel aan de andere reeg. Zijn naam komt veelvuldig voor in de lijst met allersnelste tijden ooit van Nederlandse atleten.



Van Verheul naar souplesse

Het boek is uit het hart geschreven, het is geen wetenschappelijk relaas, maar een pleidooi voor een trainingsmethode.  Die methode bestaat simpel gezegd uit het volgende: schrap je lange duurlopen en train lichter. Lok werd op deze manier getraind door Herman Verheul.  De souplessemethode staat dan ook wel bekend als de Verheul-methode.

Voor ELKE hardloper


Nu zou je misschien denken dat het een boek is wat uitsluitend bedoeld is voor topatleten zoals hij zelf was, maar niets is minder waar. Deze methode is voor iedere hardloper geschikt. Sterker nog, elke hardloper zou hier van moeten weten! Daarvan raak je overtuigd door enerzijds de vele persoonlijke verhalen in het boek van hardlopers zoals jij en ik. Anderzijds ervaar je het zelf als je met de methode aan de slag gaat.

Voordelen voor jou als loper
Nu begint dit blog natuurlijk met het noemen van het boek, maar het gaat over de praktijk. In het afgelopen jaar ben ik met deze methode gaan trainen. Drie dingen zijn er bij mij gebeurd en wil ik graag met je delen:

1-Het lopen geeft me nog meer plezier;
2-Mijn benen voelen krachtiger dan ooit;
3-Mijn snelheid is omhoog gegaan. 

Ik ben enthousiast!

Elasticiteit

De kracht van de methode zit hem in het trainen van de spieren in hun reactiviteit. Dat betekent de elasticiteit en veerkracht die van nature in je spieren zit. Dit zijn abstracte begrippen, dus laat ik het met een voorbeeld proberen toe te lichten uit mijn eigen leven.



Het regent, het is drie graden boven nul en het is donker. Ik wil een volle vuilniszak in de vuilnisbak gooien, maar die staat aan het einde van mijn tuin. Om mijn schoenen aan te trekken ben ik te eigenwijs, dus ik ren op mijn blote voeten met een zo licht mogelijk tred (koud!) naar de vuilnisbak.



Hup, zak erin en snel weer terug naar binnen. Bij zo’n stukje rennen ervaar ik een stuiterbal gevoel.
Als contrast zou je het gevoel van een lange duurloop kunnen vergelijken met een zak kersenpitten die neerploft, en neerploft, en neerploft, en neerploft, en neerploft. NUL reactiviteit.

Kort – Kort – Kort

Hoe train je nu die elasticiteit? Door korte en ontspannen trainingen te doen waarbij je vooral let op een soepele tred. In de schema’s, waarvan er veel van in het boek staan, worden afwisselend 200, 400, 1000 en 2000 meters getraind. Op souplesse, dus met behoud van een ontspannen loophouding.

Souplesse duurloop

Natuurlijk kun je ook aan je elasticiteit werken als je een duurloop doet. Zo heb ik namelijk ook het afgelopen half jaar getraind. Tijdens een duurloop van een uur zet ik dan elke zeven minuten aan. Negentig seconden versnellen met een soepele tred en dat dan een zes à acht keer.

Voor mij houdt dat in dat ik de duurloop in ongeveer dertien kilometer per uur loop en vervolgens tijdens de versnelling zo’n vijftien kilometer per uur. Dat is een lichte versnelling. Geen verzuring!

Schrap het harde werken

Naast dat de souplesse methode de nadruk legt op het trainen van de elasticiteit, is het ook een methode die pleit voor lichter trainen. Terwijl veel atleten denken dat hoe harder er getraind wordt, hoe meer progressie er wordt geboekt. Dit is echter een aspect van het boek wat ik graag een andere keer wil toelichten.

 

Heb je zelf ervaring met de souplessemethode? Laat het ons weten. We zijn benieuwd.
Alvast bedankt voor je reactie, daar help je anderen weer mee.

 

 

 

 

Reacties

  1. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Paul, dank voor je reactie. Met alleen de wisselduurloop merk ik al een groot verschil. Komende maanden ga ik met 200, 400 en 1000 meters aan de slag om eens te kijken of ik mijn 10k tijd omlaag kan brengen. Ik heb er zin in. Groet, Ivo

  2. Paul Cooijmans Paul Cooijmans

    Ik ben al anderhalf jaar bezig met de souplessemethode en ben er zeer over te spreken. Ik ben sneller dan ooit en heb minder last van mijn knie, waar ik voorheen zoveel last van had dat ik voorgoed leek te moeten stoppen met hardlopen. Ik moet er niet aan denken hoe snel ik geweest zou zijn als ik deze methode 25 of 30 jaar geleden gekend had.

    Ik neig ernaar bijna alleen intervaltraining te doen en slechts incidenteel zo'n wisselduurloop, kort voor een wedstrijd. De oorspronkelijke Verheul-methode kende helemaal geen duurlopen; de wisselduurlopen zijn een toevoeging van Klaas Lok. De Verheul-methode is beschreven in enkele artikelen in "Pro Loop, Vakblad voor de Looptrainer", waar ik een samenvatting van heb. Heel interessant.

    Door het boek van Klaas Lok werd ik ook op het spoor gezet van een overgang naar voorvoetlanding, en van minimalistische schoenen.

  3. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Ton, bedankt voor je mooie reactie.

    Ik heb zelf ook het voorrecht om bij de duinen te wonen. Reeën, soms een vos, eekhoorns. We boffen maar :-)

  4. ton langeler ton langeler

    Grappige methode. Ga ik eens uitproberen. Zelf heb ik mij aangeleerd om
    re(cre)actief te gaan lopen. Tijdens mijn duurlopen in ons mooie waterwingebied/strand laat ik mijn tempo bepalen door alle (natuurlijke)componenten om mij heen. Zij mogen mij beinvloeden en een verbinding aangaan met alle interne componenten.(stemming/conditie/frustratie etc).

    Het is altijd verrassend om te ontdekken dat het barefoot lopen deze verbinding tussen in- en extern vergemakkelijkt . Net als met stroom "aardt" het veel beter. Regelmatig ontdek ik dat ik volop aan het communiceren ben met deze externe componenten (herten/reeën/strand/zand/zee, rennende paardjes). Da's fun en gezond tegelijker tijd.

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden