Een soepele landing

  • Geplaatst op
  • Door Ivo van Tol
  • 8

Eén van de lastigste zaken om voor elkaar te krijgen bij het lopen op minimalistische schoenen is een soepele en ontspannen voorvoet/middenvoet landing. Zeker als je gewend was om op je hakken te landen. Hier vind je wat simpele oefeningen waar je mee aan de slag kunt.

Denk niet aan hoe je landt! 

Ja, makkelijker gezegd dan gedaan, toch is het de bedoeling om met behulp van een paar simpele oefeningen ervoor te zorgen dat je automatisch een ontspannen voetlanding krijgt.

Als ik naar mezelf kijk was ik bij de overstap van conventionele schoenen naar minimalistische schoenen in het begin alleen maar aan het letten dat ik op mijn VOORVOET landde. Ik prevelde een mantra, "voorvoet, voorvoet, voorvoet" later aangepast naar "voorvoet en ontspan!, voorvoet en ontspan!, ......". 

Bij zo’n aanpak is er natuurlijk totaal geen sprake van een ontspannen voorvoetlanding. Keiharde kuiten waren het resultaat na elk rondje “gecontroleerd ontspannen” hardlopen.


Nu, een aantal jaar later, is de relaxte en ontspannen landing er wel. Had ik in het begin bewuster wat oefeningen gedaan zoals hieronder dan had ik de ontspannen landing waarschijnlijk eerder onder de knie gehad.



Hieronder vind je een filmpje met oefeningen om uit te proberen, tijdens het tandenpoetsen, tijdens het afwassen, tijdens het wachten op de bus/trein/metro, tijdens het wachten voor het stoplicht of gewoon als onderdeel van je training.


Hoe heb jij het voor elkaar gekregen om ontspannen te landen?  Laat het ons weten in het commentaarveld hieronder.












 

Reacties

  1. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Paul, bedankt voor je reactie. Ik zeg ook vaak dat ik me licht voorover laat vallen en dan net genoeg doe om niet op mijn gezicht te gaan. Groet, Ivo

  2. psychometitor@paulcooijmans.com psychometitor@paulcooijmans.com

    Mijn ervaring is dat de voorvoetlanding vrijwel vanzelf goed gaat als een aantal andere zaken goed zitten: Een rechte houding van het bovenlichaam, de buikspieren gespannen houden zodat het bekken recht staat (dus niet voorover gekanteld), voorover hellen vanuit de voeten, niet actief afzetten maar de valbeweging van die helling gebruiken, en een hoge pasfrequentie aanhouden. Dan gaat de voetlanding bijna automatisch goed, en hoe meer je voorover helt, hoe meer het naar de voorvoet gaat.

  3. Petra Petra

    Valt op dat hij rechts de knie omhoog doet en links gaat zeg maar de hak naar de bil.
    Of mis ik wat en zijn het 2 oefeningen?

  4. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Rob, bedankt voor je reactie. Touwtjespringen werkt voor mij ook heel goed, ik loop op de atletiekbaan altijd een paar rondjes al touwtje springend rond. Super warming up en het touwtje springen dwingt je tot een korte pas met een voorvoet/middenvoet landing. Toptip! Groet, Ivo

  5. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Richt, bedankt voor je reactie. Mogelijk dat het iets te maken heeft dat je rechtervoet en been sterker zijn. Laat even weten of de linker bijtrekt. Groet, Ivo

  6. Rob Rob

    Wat super (voor mij) werkt, is touwtjespringen. Gewoon even volhouden tot je op ongeveer 10 min. ononderbroken zit (met de barefoots)Is net zo lang als een gewone warming up, je kan er muziek bij draaien en je ritme naar 180 beats per minute (BPM) proberen te krijgen, maar dat valt niet mee omdat je armen in dat ritme ook moeten draaien! Maar als je hierna even rekt en strekt en begint aan je barefootrun, moet je maar eens opletten hoeveel gemak je van deze warming up hebt!!

  7. Richt Richt

    Gaat rechts prima links wil niet goed, heb het gevoel dat ik opnieuw moet leren lopen maar wel een goede oefening.

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden