Een sterk lichaam voor elke hardloper

  • Geplaatst op
  • Door Ivo van Tol
  • 4

Als je aan het hardlopen bent, krijg je bij elke stap die je neemt een kracht op je lichaam van twee tot twee-en-een-half keer je lichaamsgewicht. Het is daarom belangrijk dat je lijf sterk is. Je hebt dan minder kans op blessures.

Last van haar heupen

Vorige week sprak ik een sportieve en enthousiaste dame, ik noem haar mevrouw M.
Iets meer dan een jaar geleden was ze enthousiast begonnen met haar natuurlijk hardlopen avontuur.
Ze kreeg last van haar heupen en het avontuur eindigde voortijdig. Helaas.

Ze had deze keer goed nieuws.

Verstevigen van de constructie

Op advies van een sportfysiotherapeut is ze de spieren rond haar heupen gaan versterken.
Gerichte oefeningen. Dat vergde enige discipline met als resultaat geen last meer van haar heupen tijdens het hardlopen. 

Onder de indruk van dit resultaat was er nog een ander probleem wat ze op deze manier heeft aangepakt. Tijdens het zwemmen (mevrouw M. is een triatleet) kreeg ze last van haar schouder. Gerichte oefeningen om haar schouder te versterken wierpen ook hun vruchten af.

Techniek 

Wat ik met dit voorbeeld wil zeggen is dat je met een sport als hardlopen ervoor moet zorgen dat je lijf klaar is voor de belasting. Met een juiste techniek loop je zo effciënt mogelijk, maar het blijft een sport waarbij de impact op je lichaam groot is.

Zorg dus voor een sterke constructie.

Japan

Stel je hebt een klein bakstenen huis met houten vloeren en een knusse woonkamer met houtkachel.
Het huis is in de jaren zeventig gebouwd. Vergelijk het even met je eigen lijf. 
Je voelt je prettig in het huis en woont er met veel plezier. 

Dan, wordt je op een dag wakker doordat er iemand aan je bed schudt. Althans, dat denk je, je kijkt naar buiten en ziet dat je huis tijdens je slaap is verplaatst naar Japan. Een land dat jaarlijks wordt getroffen door zo'n 1000 kleine aardbevingen. Dat schudden bleek ook een kleine beving te zijn. 

Stevige constructie

De Japanners bouwen hun huizen met een constructie die is opgewassen is tegen de vele kleine bevingen. Jouw Nederlandse huis kan nog wel wat versteviging gebruiken wil je er met een gerust gevoel in kunnen wonen. 

Zo ook met je lichaam. Zorg voor een stevig lichaam. En dan bedoel ik geen Arnold Schwarzenegger achtig formaat. In Japan staan ook gewoon elegante huizen en geen kolossale bunkers.

De HIP-DIP

Om je op weg te helpen een eenvoudige oefening die je dagelijks kan doen. 

Doe het eens en verbaas je over hoe prettig het voelt tijdens het lopen als je merkt 
dat je constructie stevig is.

Wil je aan je techniek werken, kijk dan hier voor onze clinics.




Reacties

  1. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Jos,

    Steunen op je onderarm maakt het iets makkelijker bij oefening drie.

    Bij oefening één kun je je vingers ook naar de zijkant laten wijzen. Dat is ook iets makkelijker.

    Doe rustig aan, 1-3 keer.

    Je zult merken dat je snel sterker wordt.

    Groet, Ivo

  2. Jos Nederpel Jos Nederpel

    Hoi Ivo, zojuist voor de 1ste x de oefeningen gedaan...ik vermoed dat jij deze oefeningen al een tijd uitvoert...al bij oef 1 merk ik hoe stijf mijn gewrichten zijn..het naar achteren laten wijzen van mijn hand-vingers is al een hele klus, laat staan om de beweging met mijn bovenlichaam naar boven te maken...een paar x geprobeerd; geldt ook voor de 2 andere oefeningen..het is het begin...vooral bij oef 3 het opvangen van mijn lichaam met gestrekte arm ben ik niet gewend, dat doe ik normaal met mijn elleboog, eerst op die manier maar eens structureel oefenen, hgr Jos

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden