Hoe houd je het vol als je net begint met natuurlijk hardlopen

  • Geplaatst op
  • Door Ivo van Tol
  • 13

De belofte is mooi, natuurlijk hardlopen, optimaal gebruik maken van de zwaartekracht en van de spier elasticiteit die in je lichaam zit. Maar als je hier net mee begint en je probeert je de techniek eigen te maken, dan is kan het best lastig zijn. Je lijf reageert op de nieuwe manier van bewegen.

Spierpijn!

In dit blog een dosis motivatie.

Houd vol!

Een reis met een moeizame start

Heb je wel eens het gevoel, alles leuk en aardig dat natuurlijk hardlopen, maar het duurt me allemaal een beetje lang. Ik loop al .... jaar hard, waarom zou ik dan nu tijd investeren in iets nieuws.

Dat gevoel had ik ook toen ik begon met mijn natuurlijk hardlopen avontuur. Meer dan eens. Toch ben ik doorgegaan en heb nu meer plezier in het hardlopen dan ooit. Het gaat makkelijker, het voelt super. 

Een mooie reis!

Met dit blog wil ik je motiveren om door te gaan. Wat inspiratie voor jouw reis. 

Je kan het 

Het geruststellende idee is het antwoord op de vraag of je er wel geschikt voor bent. Dat ben je! 
In het begin had ik regelmatig het gevoel dat ik misschien een talent had waardoor het mij lukte om over te stappen naar een natuurlijke hardlooptechniek. Dat had niets met mijn ego te maken, maar meer met het volgende.

1. Ik kan hardlopers overtuigen om de stap te wagen
2. Als ze de stap wagen, lukt het soms niet. 
3. Daar baal ik van, aangezien het mij en vele anderen zoveel plezier brengt. Dat gun ik elke loper!


Oefenen in plaats van talent

Tot mijn grote vreugde kwam ik onlangs het boek "Talent is overrated" tegen van Geoff Colvin*.
In zijn boek laat Colvin zien dat in tientallen jaren onderzoek geen verband kan worden aangetoond tussen talent en (uitblinkende) prestaties. Wat wel in onderzoek na onderzoek naar voren komt is het verband tussen het aantal uren -goed- oefenen en een uitblinkende prestatie. 

Nu hoeft niemand van mij de tijd van Usain Bolt te evenaren, maar de bereidheid om aan de slag te gaan is wel een voorwaarde om straks met meer gemak en plezier hard te lopen.

Conclusie: Je kan het!


Goed oefenen

Wat is goed oefenen? Colvin omschrijft het zo:
"It is activity designed specifically to improve performance, often with a teacher's help; it can be repeated a lot; feedback on results is continuously available;it's highly demanding mentally, whether the activity is purely intellectual, such as chess or business-related activities, of heavily physical, such as sports; and it isn't much fun."

Vrij vertaald staat er dit:
  1. Het is een activiteit gericht op het leren van iets nieuws of beter worden in iets wat je al doet.
  2. Vaak is er een leraar die je hierbij helpt.
  3. Je kunt het vaak achter elkaar halen.
  4. Je kunt voortdurend checken of je het goed doet, bijvoorbeeld met videobeelden.
  5. Het kost moeite om je op de activiteit te blijven concentreren.
  6. Er zijn leukere dingen dan oefenen.......


 Wereldtoppers

In zijn boek haalt Colvin vele voorbeelden aan van bekende atleten en musici. Bijvoorbeeld Wolfgang Amadeus Mozart en Tiger Woods. Beide waren al op zeer jonge leeftijd aan het oefenen. Zowel de vader van Woods als Mozart waren begenadigd leraar voor hun kind. 

Dat is voor toppers belangrijk, een coach van hoog niveau en daarnaast natuurlijk support van het thuisfront.

Terug naar jou

Jij kunt het dus, mits je aan de slag gaat. Ga oefenen, laat iemand meekijken. 
Bouw oefening in in je programma. En doe regelmatig wat leuks tussendoor.

Laat ons weten in het commentaarveld hieronder of je oefent en hoe. Bedankt!


Clinic 

Wil je een keer kijken naar hoe je loopt en aan de slag met je looptechniek?

Kom dan naar één van onze clinics.



* klik hier voor de basis voor dit boek, een artikel uit 2007 in HBR.

 

Reacties

  1. Jan Jan

    Ik had 2 knieoperaties binnen 1 jaar tijd, zo wat 6 jaar geleden. Post-operatieve reactie van beide chirurgen: "ga door met lopen en over een paar jaar kom je een knieprothese halen". Ik ben toen (met vallen en opstaan) met barefoot running begonnen, dus géén Vibram of andere minimalistische (en dure) loopschoenen, puur blootsvoets (als het sneeuwt of hard vriest doe ik wel eens rubber zwemsloffen van 10 € aan...).

    Ik loop nu wekelijks 30 à 40 km (ook al eens een barefoot marathon), en voel niet dat ik gewrichten heb. Dus ja, ik denk dat, mits zéér geleidelijke opbouw en voet versterkende training, ook met een knieprothese kan gejogd worden, op voorwaarde dat het impact van het neerkomen met een voorvoet-landing en natuurlijke kniebuiging geneutraliseerd wordt.

  2. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Linda,

    Dank voor je reactie. Ik ken nog niemand met een knieprothese die aan het hardlopen is, maar ik zal eens rondvragen in de klantenkring van natuurlijkhardlopen.nl of er iemand is.

    Wordt vervolgd...

    Groet, Ivo

  3. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Ok. Succes Joyce. Ben benieuwd hoe het gaat. Als je nog ergens hulp bij nodig hebt, dan hoor ik het graag. Groet, Ivo

  4. Linda Haerens Linda Haerens

    Hoi daar,
    Tot 1 december van 2017 was ik een soort natural jogger. Ik liep jarenlang op allerlei zerodroppers van Merrell en begon bij de eerste modelletjes van NB. Helaas veranderde mijn leven na 1/12 want ik kreeg een totale knieprothese. Specialisten in Europa raden hardlopen veelal af maar de vraag die ik me stel is of zij een onderscheid maken tussen joggen en hardlopen ? Amerikanen zijn meer begaan met de nood aan een jogje, ondanks een knieprothese en daar lees je dus andere theorieen. Mijn vraag : hebben jullie ervaring met mensen die aan natural running/ jogging doen met een totale knieprothese en zoja, wat is de ervaring? Benieuwd of er een reactie komt, je weet nooit. Toch vriendelijke groeten en alvast bedankt.

  5. Joyce van den Ende Joyce van den Ende

    Dank je wel Ivo, ik ga het gewoon proberen! En dan gewoon heel voorzichtig aan. Who knows!

  6. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hallo Joyce,

    Bedankt voor je reactie. Mijn ervaring is dat veel blessures een oorzaak hebben in een slechte techniek.

    De eerste vraag die je kunt stellen is. Waar komt de shinsplint vandaan?
    Je doet waarschijnlijk iets wat dit veroorzaakt. Heb je daar al eens naar gekeken?
    Mijn ervaring is een vette hiellanding waarbij er veel spanning op je schenen komt te staan.
    Film jezelf eens als je rent en bekijk dan in slow motion wat je doet.

    Als je met de POSE methode aan de slag gaat zul je nooit meer een hiellanding gebruiken.
    Je kunt het in ieder geval proberen, wat als het werkt en je voortaan blessurevrij kunt hardlopen?

    Fijne dag!

    Groet, Ivo

  7. Joyce Joyce

    Dag Ivo,
    Ik heb vroeger veel hardgelopen maar permanente shinsplints opgelopen. De sportarts adviseerde me (toen ik het een aantal jaren na het oplopen van de blessure weer wilde proberen) een andere sport te gaan beoefenen. Kan ik deze manier van hardlopen denk je toch gaan proberen...?

  8. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Bedankt voor je reactie Rob.

    Leuke video. Hij gebruikt wel veel kracht tijdens het lopen.

    Ik ga eens op zijn youtube kanaal kijken.

    Bedankt voor de tip.

    Groet, Ivo

  9. R Boots R Boots

    http://www.kalclashfitness.com/barefoot-running-technique-video/?v=79cba1185463

    Mijn bron van motivatie!
    De altijd goed gehumeurde Steve.
    Door hem ben ik nu al bijna een jaar aan het lopen op Vibrams!
    Kijk ook eens op zijn YouTube kanaal !

  10. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Dit is ook nog een mooie zin uit het artikel waar ik naar refereer: "Moving outside your traditional comfort zone of achievement requires substantial motivation and sacrifice, but it’s a necessary discipline."

  11. Gerty Gerty

    Timing Ivo! Net terug van m'n (weer opnieuw) eerste keer 5x1 minuut op 'de voetjes'. Nu met mezelf afgesproken elke dag voor het werk even de 15min training te doen, zodat ik hopelijk over niet al te lange tijd ook een crossje op deze manier kan.

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden