Hoe kom je van die steunzolen af? FOOTCORE

  • Geplaatst op
  • Door Ivo van Tol
  • 5

Hoe kom je van je steunzolen af? Steunzolen zijn net als zijwieltjes, als je even je best doet heb je ze niet meer nodig. Althans, als je voeten gezond zijn. Gek genoeg hebben de meeste mensen gezonde voeten, maar niemand gebruikt ze. Écht gebruiken dan.

Laatst kreeg ik een mooie vraag* die de inspiratie vormde voor dit blog:
 

Kan ik met DOORGEZAKTE voeten (en bijbehorende steunzolen) ook gaan wandelen/hardlopen op minimalistische schoenen?

Geschikt of ongeschikt voor barefoot running

Ik denk van wel. Uitzonderingen daargelaten
Een gewaagde uitspraak vind ik zelf, voor iemand die schoenen verkoopt.
Citeren van een échte expert in dit blog is daarom een must.

Waarom denk ik dat?

SLAP vs STUK


Omdat er een groot verschil is tussen SLAPPE voeten en voeten waar iets structureels MIS mee is.
In het eerste geval is er namelijk veel potentie, in het tweede zijn er experts die kunnen helpen.

Eerst wat voorbeelden uit mijn eigen omgeving.

OVERTUIGING TOEN


Zoonlief (8) had slappe voeten. De voetafdruk van zijn natte voet in de badkamer was alleszeggend.
NUL voetboog. Tot een aantal jaar geleden dachten we dat hij stevige schoenen nodig had. Om de slappe voet te ondersteunen.


 

Mijn vrouw Yildiz. Was heftig in de weer met ondersteunende zooltjes in allerlei vormen en smaken. Zowel in de dagelijkse schoenen als de dikgezoolde hardloopschoenen. Voor haar doorgezakte voeten. Dit was echt nodig.

Dachten we.

OVERTUIGING NU


Nu. Heeft mijn zoon een voetboog en heeft Yildiz haar zooltjes aan de wilgen gehangen.  
Het verschil? Sterke voeten.

Niets MIS met die voeten, het was alleen SLAPPE hap. Maar goed, eigen ervaring is geen bewijs.

Toch hoor ik het veel van mensen. Dat er iets gebeurd als de voet sterker wordt. In positieve zin.

Hoe kan het dat er toch zoveel mensen zijn die denken dat er iets MIS is met hun voeten?

Tja, dat vind ik wel fascinerend.

SLIM LICHAAM


Laat ik de expert er bij halen. Dr. Irene Davis is een wetenschapper uit Amerika. Ze heeft veel onderzoek gedaan naar hardloopblessures. In een interview legt ze uit dat het in revalidatietrajecten het uitgangspunt is om de patiënt ZOVEEL mogelijk zelf te laten doen. Elk hulpmiddel dat wordt ingeschakeld heeft als functie om de patiënt zo min mogelijk te ondersteunen. Hierdoor moet het lijf aan het werk en zal deze sneller weer gezond en krachtig zijn.

Dat is het mooie aan ons lichaam, het past zich uitstekend aan, als je het maar gebruikt.
USE it or LOSE it. Een mooie spreuk die alleszeggend is.


Hoe anders is het bij de voet.

FOOTCORE


Gemeengoed is om TE ONDERSTEUNEN en de voet zo min mogelijk zelf te laten doen.
Een kwalijke zaak volgens Davis en iets wat haaks staat op het principe in de revalidatie.


Waar komt dat vandaan?


Is dat het gemak van het aanlaten meten van een zooltje in plaats van bewust je voeten trainen?
 

Wat denk jij?
 

In een artikel in het British Journal of Sports Medicine wordt gepleit voor het in ere herstellen van de voet. Naast rompstabiliteit ook voetstabiliteit door training oftewel:

footcore

In een PODCAST licht Davis nog het één en ander toe.


START MET TRAINEN

Dus heb je twijfels over de GEZONDHEID van je voeten. Maak ze eerst eens STERK

Draag minimalistische schoenen. Of geen schoenen.

Laat je verbazen.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen.


* Bedankt Kitty!

Reacties

  1. Bertine Bertine

    Mooi verwoord Ivo!
    Ik ben zo iemand met positieve ervaringen met trainen. Het gaat misschien niet zo snel als bij jullie, jonge, mensen, en bij mij was er al iets mis, maar ik ben blij met mijn barefootervaringen en het sterker worden van de voeten!

  2. Ylona Ylona

    Ik heb zelf ook doorgezakte voeten, overgehouden aan mijn zwangerschappen. Sinds ik stukken wandel op minimalistische schoenen, heb ik hier veel minder last van. Bij mij werkt het dus ook!

  3. jose jansen jose jansen

    Interessant. Ben zelf ook erg van de minimalistische benadering. Alleen hoe zit het als het ene been een centimeter korter is. Ik heb hardlopen altijd na een half jaar weer op moeten geven door rugklachten. Twee jaar geleden heb ik bij een podoloog inlegzooltjes laten maken en ben ik eindelijk verder gekomen. Nu ben ik aan het trainen met inlegzolen in minimalistische schoenen, en tot nu toe naar tevredenheid. Groet, José

  4. Michel Michel

    Hoi Ivo,

    Wederom een leuk artikel!
    Een andere dame - ook uit de VS - is Bretta Riches en heeft een mooie site opgezet: runforefoot.com
    Hier staan ook allerlei artikelen waarom teveel ondersteuning nadelige effecten heeft op de voet. Even liken op Facebook en je krijgt bijna dagelijks update over dit onderwerp!
    groet, Michel

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden