Interview Marion Meesters deel 1

  • Geplaatst op
  • Door Ivo van Tol
  • 9

In het vorige blog over ChiRunning heb ik een aantal elementen van de techniek beschreven. Aan het einde van het blog heb ik jullie gevraagd wat je aan Marion Meesters (Master instructrice ChiRunning) zou willen vragen over de ChiRunning techniek. Tien mooie vragen werden gesteld. Deze heb ik aan Marion voorgelegd tijdens een ronde hardlopen door de prachtige Amsterdamse Waterleidingduinen. Aangezien het interview wel vijfenveertig minuten duurde, heb ik het verslag in twee delen geknipt. Nu het antwoord op de eerste vijf vragen. Over twee weken de andere vijf.

Het is een prachtige ochtend als Marion op haar Vibram FiveFingers en ik op mijn Sockwa’s van start gaan voor een hardloopinterview. Telefoon voor de opname in de ene hand en het blaadje met de vragen in de andere hand struinen we over de prachtige paden.

 

De vraag van Fred Dijkstra:

Hoe zit het met de bekkenrotatie? Biomechanisch kan je bekken alleen maar recht zijn bij de landing.

Antwoord Marion:

"Fred heeft gelijk. Bij de landing is je bekken altijd recht. De nuance zit hem in het moment na de landing. Je laat het been ontspannen aan de grond staan en dan roteert je bekken van nature totdat je je voet weer van de grond haalt voor het terughalen voor de volgende landing.

Deze rotatie kan nog ietsjes doorgaan als het been van de grond is, maar alles komt uiteindelijk (door

spierelasiticiteit) weer terug in de uitgangspositie: bekken recht, been onder je.

Deze natuurlijke rotatie ontbreekt bij sommige mensen vanwege de kracht die gebruikt wordt bij het lopen."
 

De opmerking van Fred over zijn oordeel dat de aspecten triviaal en algemeen van aard zijn wil Marion nog even tegenspreken.
 

“ChiRunning legt sterk de focus op een goede houding, het gebruik van je kernspieren, het loslaten van je andere spieren. Dat is heel lastig voor veel mensen, omdat men vaak teveel kracht gebruikt tijdens het lopen. Dit is wel uniek aan ChiRunning, dat er veel aandacht wordt besteed aan de houding en de ontspanning. Vaak gaat dat tot in de kleine details om mensen te helpen efficiënter en zonder problemen van het hardlopen te laten genieten. Dus de aspecten lijken voor de hand liggend, maar hoe je dat precies doet, daar is in de ChiRunning methode goed over nagedacht.”

Vraag van Theo:


Of het normaal is dat je meteen verslingerd raakt aan het ontspannen hardlopen op minimalistische schoenen?

Marion:

“Ja! :-)  Als je je eenmaal op het pad begeeft van bewust met je hardlooptechniek bezig zijn en het plezier van minder schoen aan je voet hebt ervaren is er al snel geen weg terug meer.  Wees dus gewaarschuwd, als je nog gaat overstappen. Je raakt verslingerd en lopen wordt veel leuker dan het ooit was. “ Marion geeft ook aan dat alle aspecten die je helpen naar een efficiëntere looptechniek je ook zullen helpen in je gewone leven naast het lopen.

Uit onderzoek van Marion onder oud cursisten blijkt dat een overgrote meerderheid (95%) na een jaar tot twee jaar nog steeds bezig is met leren en oefenen. Ofwel het is normaal dat je verslingerd raakt! 

 

Vraag van Barry:

Hoe merk je dat je beter bent gaan lopen? Welke tips kun je geven om erachter te komen of je techniek vooruit gaat?

Marion:


“Je gaat merken dat je minder snel moe wordt, je hebt minder last van je oude ongemakken. Bijvoorbeeld minder last van je spieren, zoals je hamstrings of iets dergelijks. Je gaat sneller lopen met dezelfde inspanning. Of je loopt dezelfde snelheid met een lagere hartslag.

Je kunt het ook controleren door oefeningen te doen, bijvoorbeeld door het zand lopen om je voetstappen te checken of je te veel kracht gebruikt (Zie het vorige blog over ChiRunning). Luisteren naar het geluid van je voetstappen, klapvoeten of een zachte landing. Langs etalages lopen of langs kantoorgebouwen met ramen waarin je jezelf kunt zien. Eventueel naar je schaduw kijken tijdens het lopen.

Voelen. Voor de spiegel gaan staan, hoe voelt een rechte houding aan. Prent het in je lichaam. Probeer dit in je lopen ook te voelen. “

 

Vraag van Paul cooijmans:


Leidt ontspanning van de kuitspieren tot onnodige belasting van de knieën en andere gewrichten?

Marion:

“Nee. Aangezien de ontspanning alleen op de juiste momenten nodig is. De focus is op ontspanning omdat we onze spieren vaak veel te veel gebruiken. Tijdens de landing en de steunfase is er altijd lichte spanning in je kuitspieren die voor een rustige landing zorgen. De ontspanning komt als de zwaaifase begint. Veel mensen gebruiken hier ook nog veel kracht door af te zetten wat onnodige belasting op de spieren veroorzaakt. Zonder spierspanning landen is geen voorschrift in de ChiRunning en is gewoon niet de bedoeling.

Het is dus subtiel. Ja,  je gebruikt je spieren bij de landing. Je gebruikt ze vaak te veel. Dus de nuance zit hem in het ontspannen van de spieren als je ze niet hoeft te gebruiken."

Vraag van Patrick:


Kun je ook trailrunnen met deze techniek? Hoe doe je dat dan?

Marion:

“Ja! ChiRunning heeft de mooiste Trail en Heuveltechnieken die je maar kan bedenken. Je probeert zo efficiënt mogelijk te lopen op elke ondergrond. Je past je aan  aan het terrein. Dit kun je alleen maar krijgen door zo vaak mogelijk te oefenen. Je houding goed houden. Een stevige kern. En belangrijk is om je focus bij het lopen te leggen op de plekken waar je je voeten goed kan neer zetten in plaats van focussen op alle obstakels die je tegenkomt.” 


Over twee weken deel twee van dit interview. Heb je nog vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit eerste deel. Dan kun je ze hieronder kwijt. 

Het boek is gewonnen door Elsa, zij krijgt het toegestuurd. Gefeliciteerd!



Amsterdamse Waterleidingduinen 

Reacties

  1. Frode Frode

    Dank voor de tips. Gister op het strand ook al geoefend met ontspannen voeten; postzegelen. Kon zien dat mijn teenafdruk minder werd.

  2. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Fijn om te horen dat het beter gaat.

    Het commentaar van Yildiz:

    Ik denk inderdaad overbelasting door het wandelen in de bergen. Dan gebruik je je spieren toch anders en wellicht intensiever als je in de bergen wandelt (zeker heuvel op en heuvel af).

    Wat betreft het filmpje: Ik denk dat hij net teveel afzet met zijn voet, in slowmotion zie je dat hij wat omhoog komt tijdens het hardlopen.
    Misschien proberen stukje met blotevoeten hardlopen en dan proberen de voet zo ontspannen mogelijk te gebruiken. Dus niet afzetten of wat dan ook.

  3. Frode Frode

    Mijn armen gebruik ik normaal meer, denk dat ik wat voorzichtig liep op het smalle en hobbelige paadje naast mijn huis. En er liep ook nog een kat in de weg.

    Gister weer 3 x 15 minuten, strand en duinen. Ging al weer een stuk beter...
    Misschien komende zomervakantie eens een clinic volgen.

  4. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Frode, voeten en benen zien er ok uit. Bovenlijf inderdaad in elkaar gedoken je beweegt je armen nauwelijks.

    Ik laat het nog even aan de houdingsexpert zien, kijken wat zij zegt. Groet, Ivo

  5. Frode Frode

    Net eindelijk weer eens 2 x 10 minuten zonder zere kuit rustig gelopen.
    Heb inmiddels vermoeden waar blessure vandaan komt. Heb het jaren geleden ook gehad dat mijn springbeen en scheenbeen tegen elkaar schuurde.

    Trok toen van voor-boven op mijn wreef helemaal door tot in achillespees en kuit. Logisch dat deze blessure opspeelt na een week met bergwandelingen; veel druk op dat deel van de voet bij afdalen. Wist de oefeningen nog die ik destijds van de fysio kreeg en doe dat nu ruim een week. Lijkt al te werken.

    Hier klein filmpje van na de 2 x 10 minuten; ik had de kleren toch aan ;)
    Tweede deel is in slow-motion 100 fps. Raar om mezelf zo terug te zien. Wat in elkaar gedoken en ik land een beetje voor mijn zwaarte punt. Maar dat komt denk ik ook doordat ik extra rustig probeer te lopen.

    https://youtu.be/0VLoYQIlWmM

  6. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Frode,

    Als de blessure regelmatig terugkomt is het aan te raden om toch echt met je techniek aan de slag te gaan. Het mooiste zou zijn als je daar aan kan werken zodat de blessure tot het verleden behoort.

    Wel een filmpje sturen! Gewoon iemand met je telefoon een filmpje laten maken. Zo gepiept.

    Groet, Ivo

  7. Frode Frode

    Ivo,
    Ik zal kijken of het lukt binnenkort een filmpje te maken.
    Wat betreft de blessure zit me dwars dat het nu al een aantal weken duurt. Meestal kon ik na een week rust en een oaar keer fietsen weer gewoon lopen.

    Ik vermoed toch een overbelasting, als ik terugkijk naar mijn voorjaar was dit voor mij best pittig vergeleken met andere jaren;
    Halve van Egmond, Den Helder - Schagen (25 km in 2:05), Groet uit Schoorl (30 km in 2:30), en in Rotterdam mijn eerste Marathon ...beetje tegenvallende tijd van 3:56 door krampaanvallen (hamstrings) in laatste 5 km.

    Na de marathon een paar rustige weken gehad maar ik was al weer flink aan het opbouwen...totdat ik na een weekje Oostenrijk half mei - met een paar lange wandelingen in de bergen - na terugkomst niet meer kon hardlopen vanwege mijn rechter kuit. Fietsen gaat zonder problemen.

  8. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Frode, stuur ons even een kort filmpje van hoe je loopt. Zij-aanzicht. Dan kijken we of we wat kunnen zien. Goed mogelijk dat het iets met je houding of techniek te maken heeft. Daarnaast ben je ook van harte welkom op onze clinic aanstaande zondag. Of bij de gratis clinic voor klanten van Natuurlijkhardlopen.nl. Deze vindt elke eerste zaterdag van de maand plaats in de duinen van Noordwijk.

  9. Frode Numan Frode Numan

    Ik heb mezelf leren lopen op minimalistische schonen op basis van de pose running methode. Boek en filmpjes gebruikt. Op dit moment heb ik last van een vaker terugkerende blessure, verkramping van mijn rechter kuitspier na 5 minuten lopen.

    Mijn linker kuit wil wel verder...Ik had hier ook vaak last van in mijn 'overstap periode'. Ik ken persoonlijk geen mensen die ook hardlopen op minimalistische schoenen. Kan mijn probleem veroorzaakt worden door een slechte techniek? Of moet ik het vooral zoeken in overbelasting?

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden