Mag het een millimeter meer of minder zijn?

  • Geplaatst op
  • Door Ivo van Tol
  • 17

Met een minimalistische hardloopschoen kun je variëren in zooldikte. Een schoen met twee tot vijf millimeter aan zool geeft een ander gevoel als een zool met acht millimeter dikte. Bij alle merken, Vibram FiveFingers, Vivobarefoot, Merrell Barefoot, Xero Shoes en Sockwa is er verschil in de zooldikte van de modellen.

Het geheim van een millimeter meer of minder.

 

Tussen de centimeters dikke zolen van traditionele hardloopschoenen en rondrennen op blote voeten zit nog een heel scala aan mogelijkheden van minimalistische schoenen.

TWEE manieren


Als beginnende barefooters langskomen om schoenen te passen vertel ik altijd dat je grofweg TWEE wegen kunt bewandelen als je wilt overstappen van dikke zolen naar minimalistische schoenen.

Elk van de twee wegen heeft voordelen en nadelen.

ZIE het verschil

Om het visueel te maken beeld ik onderstaande schaal uit, ik noem het de schaal van minimalisme. Aan de linkerkant zie je de conventionele schoen en aan de rechterkant de blote voet. Onderaan de schaal staat de zooldikte in millimeter.

Geen beter of slechter


Elke minimalistische schoen kun je ergens plaatsen op de schaal tussen de conventionele schoen en een blote voet. (Daarbij laat ik het aspect van de “drop”, het verschil tussen de zooldikte bij de hiel en de voorvoet, achterwege.)

 

Dicht bij de blote voet heeft voor- en nadelen.

Wat meer halverwege, met een zool tussen de 8 en 10 millimeter, heeft ook voor- en nadelen.

 

Twee manieren?

Eigenlijk noemde ik ze net al.

1. Wat dichter bij de blote voet met een zooldikte van 2-5 millimeter
               
                *Voordeel: Hele directe feedback van de ondergrond tijdens het lopen
                               -Wandelen met een hiellanding is al onaangenaam
                               -Minste kans om je oude hiellanding stiekem vast te houden
                *Nadeel: Je voeten moeten echt sterk zijn om lang of snel te lopen
                               -Bij een afdaling over een bospad moet je elke boomwortel/steen zien te ontwijken
                              

2. Iets meer halverwege met een zooldikte van 8-10 millimeter.

                *Voordeel: Je voeten kunnen wennen aan minimalisme met enige bescherming.
                               -Stap je op een boomwortel/steen tijdens een afdaling, is dat geen probleem
                               -Geven je voeten wat rust
                *Nadeel: Minder feedback van de ondergrond
                               - Meer kans om je oude looppatroon vast te houden

               

 

Maak je keuze

Wat je kiest ligt aan jezelf. Hierboven heb ik een aantal modellen in de schaal gezet.

Als ik me puur wil focussen op het hardlopen, dan ga ik met de Sockwa X8 door de duinen rennen. Daar voel ik alles mee en blijf continu alert op stenen en boomwortels.

Het gebruik van de Sockwa heb ik op moeten bouwen. Die paar millimeter minder hebben mijn voeten weer sterker gemaakt.

Doe ik mee aan een wegwedstrijd waarbij het tempo hoog (15/16 km per uur) ligt en de ondergrond hard, dan kies ik voor de Vibram FiveFingers Bikila EVO.
 

Door de iets dikkere zool voelt deze wat zachter aan je voeten. Het monotone gedreun van asfalt kan ik dan langer volhouden.

 

Wat vind jij?

Wat is jou ervaring met de zooldikte van je schoen? Welke voor- of nadelen zie jij? Kun je je vinden in mijn verhaal, of ervaar jij iets heel anders?

Laat het me weten in het commentaarveld hieronder.

 

Bedankt!

Reacties

  1. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Oscar,

    Hier vind je informatie over de GRF tijdens de landing.

    http://www.barefootrunning.fas.harvard.edu/4BiomechanicsofFootStrike.html

    Ik ben benieuwd waar je vandaan haalt dat een zero drop schoen is ontwikkeld om een shinsplint te voorkomen?

    En ik ben ook nieuwsgierig wanneer de hoos was ten faveure van de voorvoetlanding en de hoos van de blessures? Was dat in Nederland? Wanneer? Ik hoor het graag.

    Groet, Ivo

  2. Oscar Eggen Oscar Eggen

    Bedankt voor jouw reactie, maar ik ben geïnteresseerd in een meer wetenschappelijke benadering. Ik ben op zoek naar een berekening van de GRF tijdens het duurlopen met hiel-en voorvoetlanding. Ongeschoeid zal iedereen automatisch meer een mid-of voorvoetlanding toepassen.

    Door de traditionele loopschoenen word je meer gedwongen om via de hak af te wikkelen. Om shinsplints te voorkomen zijn schoenen ontwikkeld met minder drop, zelfs tot zerodrop die het blootvoets lopen benaderen. Nu wil ik de berekeningen van de specifieke belasting op het bewegingsapparaat wel eens zien.

    Er is een hoos geweest ten favoure van de voorvoetlanders, maar er is ook een hoos op daaropvolgende blessures aan de achillespezen en kuiten ontstaan.

  3. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hallo Oscar,

    Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je een angst beschrijft die bij veel mensen leeft.

    Het bijzondere is dat met de traditionele hardloopschoen veel mensen op hun hak landen. De impact van elke stap (minimaal twee-en-een-half keer je lichaamsgewicht) worden dan opgevangen door je botten. Knie,heupen en onderrug. Dit voel je -meestal- tijdens het lopen niet omdat de dikke zool van de schoen lokaal de pijn weghaalt.

    Je botten zijn niet gemaakt om deze klappen op te vangen. Ga maar eens touwtje springen. Doe dit bij voorkeur op je blote voeten en op je hakken. Hoe voelt dit?

    Als je gaat touwtje springen ga je automatisch op je voorvoet landen. Dan gebruik je de spieren en pezen in je lijf waar ze voor bedoeld zijn. Veerkracht.

    Als je met je looptechniek aan de slag gaat zul je die veerkracht en spierelasticiteit gaan aanspreken. Dat kan even duren, omdat je dit niet gewend bent. Maar als je een gezond lijf hebt, dan zijn je spieren en pezen prima in staat om elke klap bij het lopen op te vangen.

    Let wel, de overgang is een proces en kan wel een jaar duren. Je lijf is geen machine die je -even- om kan zetten.

    Beantwoordt dit je vraag?

  4. Oscar Eggen Oscar Eggen

    Ik loop al mijn hele leven op de traditionele hardloopschoen met drop. Ik durf vanwege de mogelijke (over)belasting niet over te stappen op een schoen met minder drop. Mijn belangstelling gaat uit naar het verschil in belasting van het lichaam met name de achillespees, kuitspieren tussen het lopen op drop en minder drop schoenen. Waar of bij wie kan ik daarover informatie vinden?

  5. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Graag gedaan Renske. Ik wil binnenkort even kijken hoe ik dit technisch in de website kan verwerken. Dan kun je zoeken op aantal millimeters en drop.

  6. Renske Renske

    Eens met Dick, ik moest echt googlen op 'zero drop cushioning' en toen kwam ik in eerste instantie bij Altra uit (slecht verkrijgbaar in Nederland) en stuitte ik heel toevallig op deze site en was het ineens: oh ja, Bikila Evo is natuurlijk ook nog een optie! Dank voor je advies per mail, Ivo!

  7. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Jan-Bert, bedankt voor je reactie. Ik geef je voor een deel gelijk dat je door beter op je techniek te letten met minder millimeters toe kan.

    Toch vind ik het fijn om af en toe met iets meer millimeter rond te rennen. Als is het alleen om onbezorgd een heuvel in het bos, met her en der boomwortels, af te rennen.

    Ik merk ook dat mijn techniek verslechtert als ik sneller ga rennen (> 15 km p/u). Ik ga rechter op lopen waardoor ik meer kracht ga gebruiken en minder efficiënt loop.

    Die techniek wordt constant aan gewerkt.

    Tijdens het hardlopen heb ik overigens nooit pijn.

  8. Jan-Bert Oostenenk Jan-Bert Oostenenk

    Als je bij hogere snelheden meer zool nodig hebt dan is er in mijn ogen iets mis met je houding en komt je voet voor je op de grond.

    Als je meer voorover helt en je cirkeltjes maakt met je voeten dan gaat je voet alweer naar achteren als je 'm neerzet. Als het goed is met precies dezelfde snelheid als waarmee de grond op je af komt. Dit merk je het beste als je op een glade harde ondergrond met helemaal blote voeten loopt.

    Als het dan zeer doet dan moet je je houding veranderen, kleinere stappen/hogere frequentie en vanaf je enkels voorover hellen. Bekijk de ChiRunning video's op Youtube maar eens.

  9. Paul Cooijmans Paul Cooijmans

    Nou, met "tssk tssk" bedoel ik het geluid dat ik hoor als ik op zand of grind loop met voorvoetlanding. De voet schuift dan een klein stukje door over de grond, en dat maakt geluid. Bij landen op de hele voet is dat niet zo, dan staat hij meteen stil.

  10. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Paul,

    Bedankt voor je reactie.

    Bij hogere snelheden vind ik het ook prettiger om een iets dikkere zool te hebben. Zoals de Merrell Trail glove of de Vibram Fivefingers Bikila EVO.

    De Sockwa X8 gebruik ik voornamelijk in de duinen of over de weg bij rustige tempo's.

    Die enkele millimeters minder die je hebt bij het dragen van de Sockwa hebben mijn voeten wéér sterker gemaakt.

    Dat van tssk, tsssk moet je me nog eens uitleggen, dat snap ik niet.....

  11. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Rik, fijn om te horen dat ze zo goed bevallen.

    Enne, ik kom graag een keer meerennen op de Lochemse berg.

    Een aanrader voor iedereen.

  12. Rik Leferink Rik Leferink

    Hoeveel millimeters het zijn weet ik niet uit m'n hoofd maar ik loop op de Vibram Spyridon MR en ik weet wel dat ik daar dolblij mee ben. Het enige nadeel aan deze schoenen is het stoten van je tenen... verder zou ik ze het liefst nooit meer uittrekken! We hebben vanmorgen ook weer een schitterende trail van 22,5 km over de Lochemse berg gelopen en dat is iedere kilometer genieten. Bij deze wil ik je ook uitnodigen om een keer een trail mee te lopen, voor de soep en koffie na die tijd kan uiteraard gezorgd worden!

    Groet Rik Leferink

  13. Paul Cooijmans Paul Cooijmans

    Enkele ervaringen die ik heb met dunne zolen, zoals die van de Trail glove:

    (1) Bij lage snelheden, zeg 8 tot 11 km/h, kan ik er goed op lopen. Bij hogere snelheden, rond 15 km/h, vind ik dat ik nog te hard tegen de grond klap, en daarvoor gebruik ik andere schoenen met wel enige demping, met name wegwedstrijdschoenen.

    (2) Bij dunne zolen gebeurt het af en toe dat iets scherps hard in mijn voetzool steekt, wat pijn doet. Dat zullen kleine steentjes en zo zijn die ik voel door de zool heen.

    (3) Die Trail glove past alleen zonder sokken, en in de winter vind ik dat te koud.

    (4) Een algemene ervaring die ik heb met voorvoetlanding op zachte ondergrond is dat de voet een stukje doorschuift bij de landing ("tssk tssk tssk" hoor je dan). De druk op de grond is bij voorvoetlanding hoger dan wanneer je hele voet op de grond staat, en daardoor blijft de voet niet stilstaan maar schuift hij door het zand naar voren. Ik denk dat het niet erg is, er gaat geen snelheid verloren.

  14. Jos Jos

    Ik denk dat het wennen aan een zool ook afhankelijk is van je loopstijl. Ik heb een hele korte pas en kon op verschillende typen/zooldiktes vrijwel direct langere afstanden lopen (10 EM+). De gebruikelijke 'protesterende kuiten' zijn mij bespaard gebleven.

    Ben begonnen met Vibram Fivingers en merkte wel dat er spiertjes in mijn voetzool wat minder enthousiast waren dan de rest. Loop nu afwisselend en afhankelijk van het weer en de ondergrond op Huaraches, Zem's (een beetje richting de Sockwa's)en Merrell's. Het wisselen van type blijkt(eenmaal gewend) ook geen probleem te zijn.

  15. Dick de Boer Dick de Boer

    Mooi overzicht. Het zou mooi zijn als je schoenen ook op zooldikte (en drop) kunt selecteren. Helaas vind je in NL vrijwel geen webshop waar dit mogelijk is. Voor zooldikte en drop moet je vaak in de beschrijving duiken om dit te zoeken, en vaak staat het er niet eens.

    Ik heb als wens dat zooldikte en drop bij de kerngegevens worden gezet, zoals prijs, maat, kleur levertijd.

    Nog mooier is het als je een selectie aan schoenen kunt sorteren op zooldikte en/of drop. Dat geeft bovenstaande leuke "Maak je keuze" een handvat...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden