Pasfrequentie: 180 en hoger

  • Geplaatst op
  • Door Ivo van Tol
  • 6

Bij een natuurlijke hardlooptechniek hoort een pasfrequentie van minimaal 180 passen per minuut. In het begin kan dit lastig zijn, maar met wat hulp kun je al snel de voordelen voelen van een kortere pas.

Pasfrequentie >180

Als je voor het eerst aan de slag gaat met natuurlijk hardlopen kan je gek worden van alles waar je op moet letten. Dat had ik toen ik begon.

Als je zelf aan de slag wil, begin dan eerst eens met het verhogen van je pasfrequentie.

In onderstaande video leg ik je in het kort uit hoe je dat kan doen.


Ben je al een gevorderde hardloper die nu loopt met een frequentie van boven de 180 passen per minuut, dan ben ik benieuwd naar je ervaring. Gebruik het commentaarveld om dit met ons te delen. Andere mensen die net beginnen kunnen dan weer profiteren van jouw ervaring.......    Bedankt! 



 

Reacties

  1. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Randolph, dank voor je reactie. Top idee voor de mensen die graag met muziek op hardlopen.

    Groet, Ivo

  2. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Paul, dank voor je reactie.

    Klinkt goed, als een hert overal overheen zweven. Zou mooi zijn als meer mensen op die manier kunnen lopen.

    Groet, Ivo

  3. Randolph Smit Randolph Smit

    Ik loop met muziek op van 180bpm. Spotify heeft de mogelijkheid om een aantal speciale 'running playlists' die je kunt aanpassen naar je eigen pasfrequentie. Ook zijn er specifieke 180bpm playlists. Loop op de beat en je loopt vanzelf 180 passen per minuut!
    Na een aantal weken met 180 passen per minuut lopen is muziek niet meer nodig.

  4. Paul Cooijmans Paul Cooijmans

    In de zomer van 2014 begon ik bewust met die pasfrequentie van 180 te lopen. Dat was niet erg moeilijk, ik heb misschien het voordeel dat ik ervaring heb als muzikant en componist zodat ik gemakkelijk een gegeven tempo kan produceren. Na een maand of vijf begon ik voordelen te merken, zoals een hogere snelheid en minder belasting van mijn knie.

    Mensen zeggen dat ik een soepele loopstijl heb, lichtvoetig ben, en als een hert overal overheen zweef zonder de grond te raken. Het is mij opgevallen dat het voordeel van minder belasting van de knieën het grootst is bij hoge snelheden, zoals in wedstrijden. Lange langzame duurlopen zijn in verhouding gevaarlijker. Daar experimenteer ik nog mee, hoe ik dat kan verbeteren.

  5. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Barry,

    Dank voor je reactie. Wel handig zo'n vriendin. Ik denk dat er wel meer mensen zijn die zo'n loopmaatje zouden willen.

    Lekker hardlopen!

    Groet, Ivo

  6. Barry Barry

    Tijdens het lopen tel ik 1 minuut lang alle stappen van mijn linker- of rechtervoet. Meestal ligt dat rond de 83 stappen, dus totaal is dat 166 stappen per minuut. Verhogen van de frequentie blijft lastig maar het gaat makkelijker als ik met mijn vriendin loop die wel een hogere pasfrequentie heeft, dan kan ik me daar op aanpassen.

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden