Touw springen - een super idee

  • Geplaatst op
  • Door Ivo van Tol
  • 8

Touw springen is een ideaal middel om te werken aan je looptechniek. Je maakt er ook je enkels en voeten sterker mee. Bovenal is het erg leuk om te doen. In dit blog een aantal tips en waarschuwingen. Veel plezier met springen!

Twee weken geleden, op de verjaardag van mijn moeder, ontstond het idee voor dit blog.

Ik zat naast Rinus, bijna 81 jaar. Met een glimlach op mijn gezicht vroeg ik aan hem hoe het hem beviel achter de geraniums. 20 jaar geleden had hij als antwoord een klomp naar mijn hoofd gegooid. Nu hadden we het al snel over zijn actieve leven. Waaronder een paar keer per week naar de sportschool. Top!
Het gesprek kwam op touwtje springen. 

Hij had iemand zien springen op de sportschool. Als kleine jongen had hij ook met plezier touwtje gesprongen. Dus hij wilde het wel proberen. Had ik al gezegd dat hij bijna 81 is? Afijn, het draaien ging nog prima. Alleen hij kwam niet meer van de grond. Helaas.

Wel een mooi verhaal om bij het onderwerp van vandaag te komen. Hoe touwtje springen je kan helpen bij het lopen! Laat ik eerst maar "tje" weghalen. Touw springen.

Lopen is springen

Als eerste ben ik van mening dat hardlopen een voorwaartste beweging is waarbij je kleine sprongen maakt. Je bent elke keer even in de lucht en raakt dan weer de grond. Net als touw springen. Alleen blijf je dan meestal op dezelfde plek. Stationair.

Als die twee dingen vrijwel hetzelfde zijn, dan is het bijzonder dat bij hardlopen 90% van de mensen op hun hak landt. Bij touw springen zou dan ook 90% van de mensen op hun hak landen. Of is dat mijn naïviteit?
Ik ben nog niemand tegengekomen die aan het touw springen is op zijn hakken. Gelukkig gebruikt iedereen dan wel de veerkracht in zijn benen.

Super Sterk

Met touw springen train je de veerkracht in je benen. Dat is één, maar wat je vooral traint is de kracht in je enkels en voeten. Dat is weer handig voor bij het lopen. Het is ook een ideale graadmeter om te kijken hoe sterk je benen en voeten al zijn. 

Begin met één keer. Ga maar springen (je hebt al een touw voor een paar Euro). Eerst links en dan rechts. Of andersom. Merk je verschil?  Is het ene been sterker dan het andere been?
Kun je dertig keer op één voet springen? Dan zijn ze al aardig sterk.

Het is wel duidelijk denk ik, ik ben fan van touw springen. Daarom werd ik zo blij dat Rinus (Had ik al gezegd dat hij bijna 81 is?) het ook heeft geprobeerd. Dat zouden meer mensen moeten doen. Het liefst voordat ze de leeftijd hebben bereikt dat ze niet meer van de grond komen.


Niet doen

Het is ook een keer doorgeslagen bij me. Ik had het lumineuze idee om al touwspringend een ronde van ACHT kilometer te lopen. Niet doen. Voor de warming up stationair springen is prima. Of korte stukken van een paar honderd meter.

Met FiveFingers touw springen en hardlopen tegelijk is gevaarlijk. Struikelgevaar! Touw tussen de tenen.

De voordelen:


* Je traint de veerkracht in je lijf
* Je maakt je voeten en enkels sterker
* Ideale warming up voor je hele lichaam
* De manier om een voorvoetlanding te oefenen
* Met enkele minuten een goede workout
* Leuk om te doen!

Video:

In de onderstaande twee video's laat ik zien hoe je je landing ontspannen kunt oefenen. 
Let op! In de lange video laat ik van seconde 6 tot en met 13 een veel gemaakte beginnersfout zien. 
ALLEEN maar op je voorvoet landen. Zonder hielkus. Na het landen, altijd een hielkus.










Ook proberen?

Ik heb een aantal springtouwen liggen. Het is de SPEEDROPE. De BMW onder de springtouwen. Gemaakt in Duitsland. Normaal kosten deze EUR 35,-. Stuur een e-mail en ik stuur je hem voor EUR 25,- (exclusief verzendkosten). Zo lang de voorraad strekt. Springen maar.


Reacties

  1. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Ronald,

    Bedankt voor je reactie.
    Leuk dat je er plezier aan hebt. Probeer het eens stukjes te rennen op blote voeten of platte/flexibele schoenen. Maakt het joggen nog veel leuker. Wel rustig opbouwen.

    Groet, Ivo

  2. bruyneels ronald bruyneels ronald

    dag Ivo,
    ik heb vorige week voor de eerste keer blootsvoets gaan wandelen met een groep, afstand was 3,5km vond het super leuk. Ik en mijn vrouw zijn hier wel voor vinden. Mijn hobby is eigenlijk joggen en niet echt hardlopen, zijn die barefoots daar dan wel goed voor. heb vroeger wel halve marathons gelopen maar dat doe ik niet meer. als ik ga joggen is dat tussen de 5 en 10 km, 3x per week. maar dan wel met loopschoenen, heb hier mee geprobeerd op mijn voorvoet te landen maar dat lukt niet echt. Het spijtige is dat ik in Belgiê woon en hier heel weinig tot geen barefoots winkels vind. Alvast proficiat met u blog, heb hier veel informatie kunnen vinden. Groeten Ronald

  3. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Paul, dank voor je reactie. Ben wel benieuwd naar je filmpje.

    Is er nog sprake van "afwikkelen" als je op je voorvoet landt? Ik dacht dat dat alleen met de haklanding gebeurt.

    Inov-8 heeft mooie schoenen. Ik denk dat je ook met een plattere schoen, minder drop, wel goed uit de voeten zou kunnen.

    Bevalt deze schoen wel goed?

    Groet, Ivo

  4. Paul Cooijmans Paul Cooijmans

    Touwtje springen heb ik in het verleden ook gedaan, en het lijkt inderdaad op de hardloopbeweging. Momenteel doe ik het echter niet. Ik ben door blessuregevoeligheid beperkt belastbaar, en kies er dan liever voor hard te lopen in korte intervalvorm, wat een soortgelijk effect heeft als touwtje springen, maar leuker is.

    Ik ben bezig geweest uit te zoeken wat de oorzaak van bepaalde terugkerende blessures is. Er is een klein beenlengteverschil vastgesteld, en mijn voeten knikken naar binnen tijdens het lopen. In een hardloopwinkel heb ik een loopanalyse laten maken. Op de video is te zien dat ik land op de buitenkant van de voorvoet. Daarna zakt de hak naar de grond, en in de steunfase knikken de enkels naar binnen, rechts wat meer dan links. De afwikkeling is neutraal. Volgens de verkoper is dat naar binnen knikken niet erg in mijn geval, omdat ik op de voorvoet land en de druk er al af is terwijl het naar binnen knikken gebeurt. De schoenen waar het advies op uitkwam waren Inov-8 Trailroc 255.

    Mocht je het filmpje soms willen zien, dan kan ik de inloggegevens wel sturen.

  5. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Graag gedaan Konnie. Als je er mee aan de slag gaat zul je snel merken dat je sterker wordt. Laat weten hoe het gaat. Ik ben benieuwd!

  6. Konnie Konnie

    Hallo, toeval bestaat niet! Bedacht mij gisteren dat ik inderdaad maar is aan het touwen ga voor de voetjes. Loop nu veel blootvoets en hardloop mini stukjes op de Vivo die je me hebt toegezonden. Moet echt aan de slag met sterker maken! Bedankt voor je blog.

  7. Peter Proost Peter Proost

    Leuke post, maar de video's staan als private gemarkeerd en zijn dus niet raadpleegbaar.

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden