Video-Loop-Analyse - drie tips

  • Geplaatst op
  • Door Ivo van Tol
  • 8

Maak een video opname van jezelf tijdens het hardlopen en bekijk deze in slow motion.
Hier leer je ontzettend veel van. Je kunt precies zien waar je iets fout doet.
Drie tips om je op weg te helpen.

Tip één

Controleer of je landt op je voorvoet.

Om dit goed te kunnen zien is het handig om over een donkere ondergrond te rennen.
Hieronder zie je een voorbeeld van een felle wit/gele schoen op een donkergrijze ondergrond.

Op de foto hierboven zie je dat de voorvoet, het gedeelte achter de kleine tenen, als eerste de grond raakt. Vervolgens volgt het gedeelte van de voorvoet wat achter de grote teen zit en als laatste kust de hiel de grond. Zie de foto hieronder.

Tip twee



Controleer hoe kort het contact met de grond is.
Voordat ik vertel hoe je dit ziet, eerst even het waarom.

Als je landt op één voet is de klap die je op moet vangen minimaal twee tot twee-en-een-half keer je lichaamsgewicht. Als je een sterk lichaam hebt, kunnen je spieren en pezen dit makkelijk opvangen.

Je wilt dit contact zo kort mogelijk, anders worden je spieren en pezen onnodig belast.

Als je landt is de ideale situatie dat je twee knieën naast elkaar zijn. Je steunt dan het kortst op één been. Zet de video stil bij het moment dat je voet die landt helemaal op de grond is.

Dan bekijk je hoeveel afstand er tusssen de twee knieën zit.

 In de foto hierboven is de landing is op dit moment nog niet compleet.
Er zit nog ruimte tussen de knie van het standbeen en de knie die in de lucht is.

 

Nu is de landing compleet en steunt het volle gewicht op één been.

De knieën zijn bijna naast elkaar. Hoe meer ruimte er zit tussen de knie van het standbeen en de knie die in de lucht is, hoe langer het duurt voordat je gewicht weer los is van de grond.  


Tip drie

Controleer of je afzet. Een afzet is overbodig en zorgt voor blessures

 

De foto hierboven. Ik val, mijn lichaamszwaartepunt is voor mijn steunpunt. Mijn achterste been is gebogen als mijn voet de grond verlaat. Ik zet niet af maar denk OP-OP-OP. Mijn focus is het optrekken van mijn been.

 


Ik ben los van de grond en mijn been is nog steeds gebogen.
Ik ben aan de PULL begonnen, het optrekken van mijn been.



Ik PULL, je ziet dat mijn hamstring aangespannen is (rood omlijnd).
Mijn voorste voet gaat automatisch naar de grond. Hier hoef ik niet over na te denken.
Wat volgt is een landing op mijn voorvoet.

Video

Dit zijn drie dingen die je kunt bekijken als je jezelf op de video hebt gezet. Er zijn nog veel meer zaken waar je op kunt letten.

Hieronder vind je de video waar ik de bovenstaande beelden uit heb gehaald.

Maak eens een video van jezelf. Wat valt je op?

Laat het weten in het commentaarveld hieronder.

Onder de mensen die reageren verloten we een video analyse ter waarde van EUR 47,-.

 

 

 

Reacties

  1. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Trees, bedankt voor je mooie reactie. Heel leuk om te lezen.

    En je bent nog maar net begonnen. Ik zeg altijd dat het een "weldaad" voor je lijf is. Klinkt wat gezapig, maar als je het ervaart weet je dat het echt zo is.

    Veel plezier!

    Groet, Ivo

  2. Trees Muijlaert Trees Muijlaert

    Hallo, ik ben nog maar net in de ban van het barefootlopen, heb deze zomer bijna elke dag in en rond huis met blote voeten gelopen. Dit kwam doordat iemand anders die ik ken altijd op blote voeten loopt en ook zo op de fiets naar de stad. Zij heeft het gevoel dat ze aan het helen is, zo zei ze het. Lang verhaal wat korter maken...ik ben inmiddels verslaafd aan barefootlopen.
    Ik ben een vrouw van 66, heb artrose aan beide heupen, nog niet zo erg dat ik een operatie overweeg, dat wil ik ook als het even kan vermijden. Daarnaast een blessure in mijn onderrug van een val op mijn rug 5 jaar geleden. Ik doe er alles aan om soepel en bewegelijk te blijven, elke ochtend oefeningen, veel lopen, fietsen e.d. Ik heb geen auto, bewust.
    Ik heb bij Leguano barefoot schoeisel aangeschaft deze week, maar ik wil sandalen, die heb ik nu net besteld bij natuurlijkhardlopen. Hardlopen durf ik nog niet, maar o wat is het heerlijk met blote voeten en barefoot schoeisel te lopen!! Ik loop anders, ben we nu bijna constant bewust van voeten, benen en heupen!, Zelfs als ik mijn teva's aandoe als ik naar de stad moet, voel ik mijn voeten nog zinderen en stromen! Een wereld gaat voor mij open! Het lijkt of mijn heuepen wat makkelijker bewegen, maar ik ben nog maar net begonnen, ik ben benieuwd hoe dit verder gaat! Warme groeten van een fan! Trees Muijlaert

  3. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Katherina,

    Daar kan ik me iets bij voorstellen. Dat geeft niks, doe het gewoon.

    Je zult altijd nog voornamelijk dat laten zien wat je altijd doet is mijn ervaring. Door te denken "oh jee, ik word gefilmd" doe je het misschien zelfs nog iets beter.

    Gewoon doen en er van leren.

  4. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hallo Marcel,

    Je hoofd zal altijd IETS op en neer gaan. Je gebruikt de elasticiteit in je spieren en pezen. Dat is normaal.

    Of je afzet kun je zien aan het strekken van je been en een overdreven op en neer gaan van je lichaam.

    Als je wil kan hier ter verduidelijking nog een video over maken.

  5. Katerina Teplá Katerina Teplá

    Dat zijn dus tips waar je wat aan hebt - 3 simpele zaken die een groot verschil maken. Wat ik persoonlijk lastig vind, is op een natuurlijke manier te lopen als ik weet dat ik gefilmd word ...

  6. Roel van der Vegte Roel van der Vegte

    De vraag kwam van mij en ik ben blij met deze snelle en uitgebreide reactie. Heel leerzaam en weer voldoende stof om mee te nemen de komende tijd!

  7. Marcel Marcel

    Goede tip wb het maken van een video, ooit zelf een keer gedaan en inderdaad leerzaam.
    Wat me opvalt aan de video is dat het mij lijkt dat je toch afzet aangezien je hoofd niet op een lijn blijft met de achtergrond.
    Is nl iets waar ik ook nog steeds aan werk, blijft lastig.

    Grt. Marcel

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden