Voorvoet!

  • Geplaatst op
  • Door Ivo van Tol
  • 4

Hardlopen doe je op je voorvoet. Laatst was Bas in de winkel, een hardloper. Haklander.
In een paar minuten zette ik hem aan het denken. Voorvoet Bas. Voorvoet.......

Ontmoeting met een haklander


Laatst sprak ik Bas. Hij was in de winkel* in Noordwijk.
Terwijl zijn vriendin het pashok frequenteerde liep hij rond in de winkel. Hij kwam bij de afdeling van NatuurlijkHardlopen.

Hij keek eerst naar de Merrell schoenen, toen naar de Vivobarefoot schoenen en eindigde bij de Vibram FiveFingers. Er verscheen een glimlach op zijn gezicht. Dat was het moment om als goede verkoper in beeld te stappen. Ik vroeg hem of hij hardliep. 

Telling is not selling

Ja! Was zijn antwoord. Mooi! dacht ik. In het gesprek wat ontstond probeerde ik hem met wat vragen en wat informatie aan het denken te zetten. Een uitdaging voor mij aangezien ik door mijn enthousiasme als snel ga preken. Het lukte me aardig, vond ik zelf. Daarom zet ik het hieronder even op papier.

Voorvoet

Ik: Hoe land je als je hardloopt?

Bas: Op mijn hak

Ik:  Waarom doe je dat? 

Bas: Dat gaat vanzelf

Ik: Als ik je vraag om op je blote voeten van deze kruk af te springen op de betonnen vloer, hoe land je dan?

Bas (lachend): Op mijn voorvoet

Ik: Met schoenen aan spring je van een muur (1 meter hoog) op de grond. Voorvoet of hak?

Bas : Voorvoet

Ik: Als je gaat hinkelen, voorvoet of hak?

Bas: Voorvoet

Ik: Touw springen, voorvoet of hak?

Bas: Voorvoet

Ik: Huppelen, voorvoet of hak?

Bas: Voorvoet

Ik: Als je naar hardlopen kijkt, ben je het met me eens dat je dan eigenlijk kleine sprongen maakt van de ene op de andere voet?  

Bas: Ja, zo kun je het zien.

Ik: Voorvoet of hak?

Bas (lachend en ja knikkend) : Interessant.........

Ik: Was is je schoenmaat? (Gelijk proberen dacht ik)

Bas (Nog harder lachend):  Ik kom binnenkort een keer passen

Verandering

In een artikel in Trouw geeft wetenschapper Evert Verhagen aan dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat "mensen niet hun manier van hardlopen aanpassen". Onzin, vind ik.

Een verandering van een haklanding naar een voorvoet landing kost tijd. Het heeft bij mij een jaar geduurd, voordat ik het onder de knie had. Mijn lijf heeft moeten wennen. Mijn techniek heb ik bewust verbeterd(dit is een permanent proces). 

Een verandering begint altijd met een knop die je in je hoofd omzet. Ja! Ik ga het doen. 
Daarna ga je aan de slag. Wil je hier hulp bij? Meld je dan aan voor de clinic.

Afloop van het verhaal

Bas moet ik nog terugzien in de winkel. Als hij de knop heeft omgezet, komt hij vanzelf. 

Veel plezier met hardlopen!


PS 1: Na een landing op je voorvoet kust je hiel altijd de grond. Bekijk de video in het blog over touwspringen voor details.
 


 

*We hebben een zogeheten shop-in-shop in de winkel van De Ridder Schoenen en Fashion in Noordwijk. (Zeven dagen per week geopend!)

Reacties

  1. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Herman,
    wederom bedankt voor je reactie. Binnenkort ga ik weer met Marion een ronde rennen. Dan hebben we altijd mooie gesprekken over wat we allebei delen: liefde voor het hardlopen.

    En ik moedig mensen altijd aan om met hun techniek aan de slag te gaan. Of dat nu Chi, POSE of iets anders is. Maar DOE iets.

    Groet, Ivo

  2. herman herman

    Hallo Ivo,
    Marion Meesters chi-running coach adviseert duidelijk landen op middenvoet om haklanding te voorkomen en overbelasting van achillespezen en kuiten.

    Zelf vind ik dat hardlopen een plezierige bezigheid moet zijn en dat doe ik niet als ik constant aan de techniek denk. Met kleine pasjes bereik je al veel en dan denk ik aan de Tarahumaras.

    Het is gebleken dat men tijdens het laatste gedeelte van de marathon toch vaak "de hak aait"...

    Persoonlijk denk ik dat men de techniek moet gebruiken, waar men zich prettig bij voelt. Tenslotte is ieder mens anders en dat is te zien aan zijn of haar motoriek. De loopstijl van Emil Zatopek was niet mooi, maar toch prima in orde. Resumé: Er zijn vele ambivalente wetenschappelijke studies die elkaar tegenspreken. Dit is ook de reden dat ik het allemaal niet meer zo serieus neem en mijn eigen weg gaat.

    Wel wil ik waarschuwen voor een ander aspect. Kijk uit met sommige antibiotica. Deze geven verweking van pezen en soms rupturen tot gevolg. Hier spreekt een ervaringsdeskundige. Helaas, want hardlopen is en was mijn grootste hobby en langzaam probeer ik weer deze mooie sport uit te oefenen.

  3. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hoi Herman,

    Dank voor je reactie. Ik ken je verhaal.

    Middenvoetlanding, daar versta ik onder dat je tegelijk op je hak en je voorvoet landt. Dat dreunt door je lichaam. Bovendien landt je enkele duizenden keren per hardloopronde. Hoe zorg je ervoor dat je bij elke stap precies tegelijk met je voorvoet en hak de grond raakt?

    De kuit en de achillespees zijn gemaakt om te veren.

    Welke tips kun je nog geven uit jouw verhaal?

    Bedankt
    Ivo

  4. Herman Huisman Herman Huisman

    Na achillespeesruptuur RE conservatieve (gips) therapie. Mislukt. Recidief ruptuur. Vervolg: operatie volgens Bosworth therapie. Uitslag: te lange achillespees helaas niet goed hersteld.
    Voorvoetlanding kan ik vergeten, omdat er veel krachtsverlies is. Dus kan niet op tenen staan.
    Overigens lijkt mij de middenvoetlanding veel wijzer i.v.m. krachten op kuit en achillespees.
    Links land ik op middenvoet en rechts iets op hak en iets op middenvoet.
    Helaas gaat dit niet anders, maar ik probeer zo natuurlijk mogelijk hard te lopen.
    Na negentien marathons Rotterdam wil ik de twintigste ook proberen. Liefst op VVFingers of Merrells.

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden