Wandelen op minimalistische schoenen

  • Geplaatst op
  • Door Ivo van Tol
  • 9

Wandelen op minimalistische schoenen vind ik een groot plezier. Alle schoenen die wij verkopen kun je ook gebruiken om te wandelen. In dit blog meer informatie over de ervaringen met barefoot style wandelen.

Barefoot style wandelen

Nu we weer richting de zomer gaan, komt steeds vaker de vraag binnen:
Ik ben geen hardloper, maar ik wil wandelen op minimalistische schoenen. Kan dat ook?

Het antwoord hierop luidt: JA

De vraag die meteen volgt is:         Is het dan iets voor mij?
Dat is iets dat je zelf zou moeten uitvinden, maar ik heb wel wat verhalen van mensen die er veel plezier aan beleven.


Verschil tussen wandelen en hardlopen

Laten we beginnen bij het begin. Wat is het verschil tussen hardlopen en wandelen? Als ik deze vraag stel aan mensen kijken ze me soms glazig aan. Als je er even over nadenkt is het duidelijk. Met wandelen heb je ALTIJD contact met de grond. Als de ene voet het contact met de grond verbreekt is de andere voet altijd op de grond.
wandelen

Met hardlopen heb je ALTIJD een moment dat je GEEN contact hebt met de grond. Je zweeft even.



Met snelheid heeft het verschil niets te maken. Ik kan vijf kilometer per uur hardlopen als ik wil en de snelste snelwandelaars in de wereld wandelen de tien kilometer in minder dan veertig minuten. Dat is meer dan vijftien kilometer per uur.

Kleine(re) passen

Mijn eigen ervaring is dat ik de overgang naar het wandelen op minimalistische schoenen lastiger vond dan het hardlopen. De reden hiervoor is dat ik vroeger altijd grote passen maakte tijdens het lopen. Met een minimalistische schoen voel ik bij elke stap een dreun in mijn hiel. Bij hardlopen ging ik –bijna- vanzelf over naar een voorvoetlanding. Bij wandelen werd ik gedwongen om een kortere pas te maken. Het duurde een aantal maanden voordat ik dit in mijn systeem had.
Met wandelen wikkel ik af. Hier zijn verschillende meningen over.

Afwikkelen of voorvoet?

Als ik wandel dan wikkel ik altijd af, mijn hak raakt als eerste de grond en dan rol ik over mijn voet naar voren. Ik hoor van sommige klanten dat hen is verteld dat ze met wandelen – net als bij het hardlopen- op de voorvoet moeten landen. Ik vind dat onprettig en het voelt bij mij geforceerd aan.

Maak ik een grote pas, dan krijg ik een klap op de hiel die ik zeer onaangenaam vind. Met kleinere passen gaat het wandelen prima. Zelfs met de allerdunste zool of op blote voeten.

Kijk wat je zelf het prettigst vindt. Jij voelt je lijf en niemand anders.

Nora - Barefoot style wandelaar

Mijn moeder (71) is fanatiek wandelaar. Meerdere keren per week loopt ze door de duinen met haar wandelgroep. Ze doet dit al jaren op minimalistische schoenen en met veel plezier. Als ik haar vraag wat haar bevalt aan deze schoenen is ze vooral te spreken over het lichte gewicht en het contact met de ondergrond. Ze zwikt nooit. Af en toe loopt ze zelfs een stukje hard.

Haar favoriete schoenen zijn die van Merrell. Ze gebruikt de Trail Glove 4 en de Bare Access. De laatste voor de langere afstanden. Hier zit ongeveer acht millimeter zachtheid in. De Trail Glove heeft slechts vier millimeter zachtheid.  

 

Waarom barefoot style wandelen?

Het grote plezier is voor mij de belangrijkste reden om met minimalistische schoenen aan de slag te gaan. Je wordt je bewuster van je lichaam, je gaat spieren trainen die je nooit eerder hebt getraind, je gaat dingen voelen die je nooit eerder hebt gevoeld. Het is een ontdekkingsreis. Jij kiest of je begint aan deze reis, ik help je graag met eerlijk advies. Geen fantasie verhalen, maar een nuchtere kijk op de zaken.

Wandel je mee?




Reacties

  1. Marieke Visser Marieke Visser

    Leuk de blog over wandelen. Ik loop ongeveer 3 jaar hard op vibrams. Onlangs ben ik daar ook op gaan wandelen als voorbereiding voor een pelgrimsweekend . Daarbij voelde ik vooral mijn scheenbenen en kuiten flink in het begin, aan het eind van een wandeling.
    Dat weekend heb ik inderdaad op Vibrams gedaan, zaterdag 25 km en zondag ong. 17 km. Voeten en benen waren wel vermoeid, maar het liep lekker. Ik zal eens opletten hoe ik mijn voeten met wandelen neerzet. Met hardlopen ben ik zonder meer voorvoetlander, altijd al geweest.

  2. Roel Roel

    Ik heb ook complete hikes op vibrams gedaan (en het leuke: als je in de stemming bent, kun je alsnog gaan hardlopen). Ik probeer er wel een voorvoetlanding in te krijgen, maar je hebt sowieso kleinere passen nodig. Voor de voorvoetlanding merk ik dat mijn beide voeten niet even snel aan dat idee willen wennen. Ik denk echter dat het wel wat kan opleveren. Als ik langere stukken loop (25 a 35) zonder voorvoetlanding, heb ik op dag 2 een lichte pijn in mijn hak, waardoor ik dan liever tijdelijk op iets anders loop. Wanneer ik (vrij) netjes ge-voorvoetland heb (en dat lukt langzaamaan beter) is dat niet zo.

    Daarnaast vond ik dit filmpje erg inspirerend:
    https://youtu.be/EszwYNvvCjQ

    (over hoe mensen liepen in de middeleeuwen)

  3. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hi Hans,
    Dank voor je reactie. Als je de kleine passen al gewend was dan snap ik dat je zo kon overstappen naar de FiveFingers. Bij mij duurde dat wel een tijdje. Groet, Ivo

  4. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hi Paul,
    Dank voor je reactie. En ik weet niet of de schoenen bij elk nieuw model dikker worden. Dat zou ik eens na moeten meten. Groet, Ivo

  5. Hans van der Gronden Hans van der Gronden

    Hallo Ivo,
    Ik wandel (nordic walking) al een jaar of wat op vibram five fingers en dat bevalt mij prima. Je verhaal over kleinere passen herken ik goed. Normaal maak je bij nordic walking grotere passen, maar door heup problemen moet ik kleinere passen maken. Waarschijnlijk heb ik daarom ook weinig tot geen moeite gehad om aan de barefoot schoenen te wennen.
    Groeten,
    Hans

  6. Paul Cooijmans Paul Cooijmans

    Ik wandel ook op minimalistische schoenen, de Vapor glove bevalt het beste daarvoor. Ik zet bij wandelen ook de hak eerst neer. Wandelen met voorvoetlanding kan bij lage snelheid wel eventjes, maar bij normale snelheid over lange afstand lijkt het me moeilijk. Een snelwandelaar zal altijd op de hak landen, bij mijn weten.

    Wat mij overigens opvalt bij minimalistische schoenen is dat zolen bij iedere nieuwe versie van de schoen stiekem een millimeter of zo dikker worden. In elk geval bij Merrell, maar ik meen dat het bij andere fabrikanten ook die kant op gaat. Nog even en we lopen weer op matrassen van 35 mm!

  7. Joyce Joyce

    Hoi ivo dank je wel voor dit blog! Heel fijn dat je hier aandacht aan besteedt want ik zag er genoeg over barefoot running maar niks over wandelen. Ik ben ook erg aan het zoeken naar de goede methode want ik neem ook grote passen waardoor het met barefoot schoenen erg oncomfortabel kan zijn! Ik ga je advies in de praktijk brengen: kleine passen. Dank!

  8. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Hi Maurice,

    Met -zachte- haklanding tijdens wandelen en een korte pas loop ik als een speer op minimalistische schoenen. Veel plezier met je Vibram's.

    Groet, Ivo

  9. Maurice Eichhorn Maurice Eichhorn

    Leuk om te lezen.
    Loop (in huis) nu, in fases, geregeld langere tijd op Vibrams.
    Duidelijk is nu dat de haklanding inderdaad niet verkeerd hoeft te zijn.
    Dus... lekker verder met mijn grondcontact.
    Maurice

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden