Wandelen: Zeven tips

  • Geplaatst op
  • Door Yildiz van der Zijden / Ivo van Tol
  • 5

Wandelen, dat kan toch iedereen! In dit blog vind je zeven tips voor een efficiënte wandeltechniek. Reageer met jouw tip en maak kans op een paar Gotena teensokken!

Wandelen kan iedereen! Toch?

Vorige week was ik (Ivo) een rondje aan het wandelen met een dame die verslingerd is aan de Vibram FiveFingers en aan wandelen. Ze heeft onder andere de Nijmeegse vierdaagse op VFF gelopen en heeft ze in het dagelijks leven altijd aan(twee uitzonderingen: in bed en in het zwembad). 

Tijdens dit rondje wandelen wilde ik meer van haar weten over hoe zij als wandelaar naar barefoot schoenen kijkt. Voor dat we goed en wel op weg waren kreeg ik gelijk al wat opmerkingen over hoe ik wandel. Mijn techniek was niet helemaal in orde. Eerst dacht ik dat ze een grapje maakte, maar al snel begreep ik dat er echt wandeltechnieken zijn om efficiënt te kunnen wandelen. Loop of slenter je alleen korte stukjes, dan zul je misschien weinig merken van een verkeerde techniek. Als je je aan de langere afstanden durft te wagen, dan is het zeker belangrijk om naar je techniek te kijken.

Daarom val ik (Yildiz) even bij in dit blog. Want het leuke is dat Ivo gelijk al een denkfout maakt. Namelijk als ik slenter dan zal mijn techniek niet zo erg uitmaken. MAAR juist als je slentert verandert je looppatroon in een dramatisch gebeuren…..
Je loopt langzamer, je gewicht gaat naar achter, je gaat meer hangen in je rug, je hoofd gaat naar voren  en je zet als eerste je hiel neer…. Je loopt als het ware achter je benen aan….Daarom hebben veel mensen last van hun gewrichten als ze langzaam lopen/slenteren.


Hoe moet het dan wel?

Hier volgen zeven tips om efficiënter te wandelen.

1. Houding. Actief en goed lopen/wandelen heeft alles te maken met een juiste actieve houding. Als je houding goed is heb je je gewicht op je hele voet, je knieën zijn los, je bekken is in de middenstand, je borst is opgetild, je schouders zijn los en je kruin is omhoog.

2. Gewicht boven je voet. Als je gaat wandelen komt het gewicht boven je voet. Je lichaam staat er dan recht boven.

3. Hele voet neerzetten. Doordat je gewicht boven je voet is kun je ook je hele voet gaan neerzetten in plaats van een harde hiellanding.

4. Afzetten.  Als je afzet met je achterste voet helpt dat om je gewicht naar voren te brengen. Dit doe je niet zo hard dat je jezelf lanceert maar heel lichtjes. (Wil je er een echte work out van maken span dan ook je achterste bilspier aan. Hier door ga je ook sneller lopen)

5. Ontspannen armen. Als je rug goed is opgestrekt kun je je armen lekker ontspannen mee laten zwaaien.

6. Gebruik je oren. Bij de meeste mensen is het heel goed te horen of ze eerst de hiel neerzetten of de hele voet.. luister maar eens…

7. Paslengte:  Blijf een normale paslengte houden. Vaak gaan mensen om sneller te lopen grotere passen maken maar dit zorgt voor meer draaiing in de rug en overrekking van de heupspieren. (Ik heb zelfs een keer een meisje behandeld die al heel lang fysiotherapie had in verband met liesklachten. Nadat ik haar tijdens het eerste consult het advies had gegeven te lopen met kleinere passen waren haar klachten weg.)

Zo, nu mag ik (Ivo) weer even. Om mijn verhaal af te maken, de dame met wie ik wandelde heeft me veel waardevolle tips gegeven hoe zij naar wandelen in combinatie met barefoot schoenen kijkt. Om tijdens een lange wandeling bewust te blijven van haar techniek gebruikt ze een schoen die haar zo direct mogelijke feedback geeft. Een kleine nuance in de demping van de schoen die zij gebruikt kan al het verschil maken waardoor haar techniek verslapt.

 

We willen graag horen wat jouw ervaringen zijn met wandelen en barefoot schoenen. Als dank voor jullie reacties verloten we een paar Gotena ultra dunne teensokken!


 Update 29 augustus: We hebben een winnaar, Jac Alders! Gefeliciteerd!

 

 

 

Reacties

  1. Paul Cooijmans Paul Cooijmans

    Wat ik af en toe doe is (waar de omstandigheden het toelaten) een stuk achteruit lopen voor de afwisseling. Daarbij raken de hakken de grond niet. Volgens mij is dat minder belastend voor de gewrichten dan vooruit lopen, en achteruit wandelen gaat nog hard ook vergeleken bij vooruit wandelen.

    Het ontspant ook de spieren die bij het vooruit lopen gebruikt zijn. Het kan zowel wandelend als hardlopend gedaan worden.

  2. Go Ruiter Go Ruiter

    Ik focus me vaak op het uit de armbeweging halen van de aandrijving. De armen actief vanuit de schouders naar achteren bewegen (de armen zelf blijven ontspannen) en de benen ontspannen houden. De benen komen dan automatisch naar voren tot onder het lichaam. Linkerarm rechts naar voren voor een bocht naar links, rechterarm links naar voren voor een bocht naar rechts. Hetzelfde principe gebruik ik ook bij het hardlopen. Vooral heuveltop lijkt dan minder inspannend. Samengevat: de benen mee laten bewegen met de armbeweging in plaats van de armen mee laten bewegen met de beenbeweging geeft een heel ander gevoel bij het wandelen en hardlopen.

  3. Yildiz van der Zijden Yildiz van der Zijden

    Hoi Bart, bedankt voor je reactie.
    Ik wil er wel graag mijn visie over geven. Het naar voren draaien van de ellebogen is idd een trucje om je te helpen je borst op te tillen. Maar je gaat er ook je schouders door vastzetten. Mijn advies is daarom: Probeer het gevoel te houden wat je hebt als je je ellebogen naar voren draait en je borst optilt. Maar laat wel je armen en schouders ontspannen hangen. groet, Yildiz

  4. Jac alders Jac alders

    Loop alweer heel wat jaartjes op vibrams hard en wandelen ...asfalt en gras schelpenpaden en strand ....ik bemerk dat je daardoor automatisch veel meer bezig bent met je motoriek....en idd zo snel als de schoen of de ondergrond iets dempt komt de hiel landing ook weer meer naar voren ...bij wandelen als hardlopen
    Ik volg de voorkeur van mijn instincten en wissel dus steeds van voorvoet middenvoet en hiel landing afhankelijk van wat de hielen en de kuiten aankunnen .....ik geloof in afwisseling en variatie en zoeken mbt tot gezondheid :-) sinds ik de vibrams heb loop ik eigenlijk alleen daar op ....voor mij zijn ze fantastisch

  5. Bart Bart

    Ik heb net geleerd dat je voor een goede pose van het bovenlichaam het belangrijk is dat de binnenkant van de elleboog naar voren wijst. Voor mij een openbaring. Opeens veert borstkas omhoog en gaan de schouders vanzelf naar achteren. Vast voor meer mensen een openbaring en ik denk dat het ook belangrijk is voor de goede pose bij het wandelen. Ik dacht altijd dat de verkeerde houding vooral kwam doordat ik mijn voeten teveel naar buiten kantelde, maar er was dus meer aan de hand. Ik hoop dat dit iemand zal helpen.:-)

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden