Werken aan je techniek

  • Geplaatst op
  • Door Ivo van Tol
  • 3

Voor de cursus hardlopen met de POSE methode heb ik in februari meer dan dertig lopers op video gezet. Lopers zoals jij en ik, tussen de twintig en zestig jaar oud, in dit geval allemaal lid van atletiekvereniging Leiden Atletiek. Van al deze lopers heb ik de video in slow motion bestudeerd en geanalyseerd.

Video analyse

Voor de cursus hardlopen met de POSE methode heb ik in februari meer dan dertig lopers op video gezet. Lopers zoals jij en ik, tussen de twintig en zestig jaar oud, in dit geval allemaal lid van atletiekvereniging Leiden Atletiek. Van al deze lopers heb ik de video in slow motion bestudeerd en geanalyseerd. Doel van deze analyse: Waar kunnen ze hun looptechniek verbeteren? Met als doel met nog meer plezier te kunnen hardlopen.

Twee weken geleden hield ik een presentatie voor deze groep mensen om te vertellen wat me is opgevallen en vooral hoe je het anders zou kunnen doen. De tijd was te kort om alle dertig mensen te bespreken, maar twee mensen vielen op. Waarom? Hoe zij lopen laat duidelijk zien wat in mijn ogen de grootste veroorzakers zijn van blessures. Daarom wil ik ze graag met jullie delen.

Veelgemaakte fout één


De eerste is een te grote pas maken. Hierbij land je:
  • * Op je hak.
  • * Voor je lichaamszwaartepunt.
    (die bevindt zich onder je navel in het midden van je lichaam = rode stip)
     

Dit heeft twee nadelen, enerzijds maak je bij de landing geen gebruik van de veerkracht die in je voet en benen zit. De kracht wordt opgevangen door je knieën, je heupen en je onderrug.
Ga maar eens touwtje springen op je hakken. Hoe voelt dat?

 

Anderzijds is dit een manier van hardlopen die veel energie kost. Bij elke pas rem je jezelf af.

Een energiezuinige en minder belastende variant. Een pasfrequentie van minimaal 180 passen per minuut en dicht bij je lichaamszwaartepunt landen.

Veelgemaakt fout twee

De tweede fout die wordt gemaakt is, zoveel kracht gebruiken tijdens de afzet dat je tijdens het lopen net zo veel hoogtemeters maakt als lengtemeters. Op een vlak parcours wel te verstaan.



Je kunt dit herkennen aan een stuiterende manier van lopen. De energie gaat in de verticale beweging zitten terwijl je graag een horizontale beweging wil. Door de krachtexplosie bij elke stap loert het gevaar van een overbelasting van je kuit. Een fout die ik zelf heb gemaakt nadat ik een aantal maanden op weg was om mijn techniek te verbeteren. Een zweepslag als gevolg.

Bevestiging van mijn vermoeden

Korte tijd later kwam ik de masseur van de atletiekvereniging tegen. Hij had ook de mijn presentatie bijgewoond en bevestigde dat de loper uit de foto van de haklanding inderdaad last heeft van zijn onderrug. De loper met de krachtige afzet heeft regelmatig last van zijn kuiten.

Vaak spelen dit soort blessures al jaren en accepteren lopers dat dit erbij hoort. Zonde!  

Blessures hebben altijd een oorzaak. In mijn ervaring ligt dat zelden aan het materiaal, maar eerder aan de hardloper zelf. De looptechniek.

Het kan anders

Nu is het gemakkelijk om te lezen over “hoe het zou moeten”, maar het mooiste is nog als je dit zelf kan ervaren. Juist om die reden zijn we enkele jaren geleden onze clinic “Efficiënt en blessurevrij hardlopen” gestart. Een clinic waarbij je te horen krijgt hoe anderen blessurevrij en met meer plezier hun kilometers kunnen lopen. Belangrijker nog is dat je allerlei oefeningen meekrijgt en ervaart dat het ook anders kan.

Laatste keer

Dit jaar is de clinic op zondag 19 juni in Katwijk. Het is de laatste keer dat we het op deze manier doen, dus reden te meer om er bij aanwezig te zijn.

Naast een fantastische dag hebben we nog een paar bonussen in de aanbieding voor mensen die snel beslissen. Dus schrijf je hier snel in en we zien je graag op 19 juni.

 

 Hieronder een impressie van de editie in 2015.

 

 

 

Reacties

  1. Ivo van Tol Ivo van Tol

    Bedankt voor je reactie Robert!
    Heel fijn om te horen en ik ga zeker door. Ideeën genoeg :-)

  2. Robert Terpstra Robert Terpstra

    Altijd interessant je mail. Leuk hoe je bezig bent met hardlopen. Veel herkenning. Zelf loop ik al jaren op blote voeten of minimale schoenen. Heerlijk. Je hebt geen kracht nodig om lekker te lopen.
    Ga zo door zou ik zeggen. Maak de mens bewust van hoe fijn het is om hard te lopen.

    Robert

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden